Moderne biler er uden tvivl trådt ind i næste generation med elektrisk og hydrogenbaseret fremdrift samt utallige gadgets, der kunne høre hjemme i en science fiction-film. Alligevel er der én ting, mange savner: den tilfredsstillende fornemmelse ved at dreje eller trykke på en knap i bilen.
Et opslag på X (tidligere kendt som Twitter) af @Discollaborator mindede om de dage, hvor man kunne justere aircondition eller skifte radiostation i biler, der var mere analoge end de digitale versioner, vi ser i dag.
"Jeg vil ikke røre skærme mere - jeg hader det. Jeg vil have drejeknapper, knapper, håndtag. Måske endda nogle manuelle greb. Store, chunky knapper. Hvad er der galt med os? Hvorfor gjorde vi dette mod os selv?" skrev han.
Opslaget, der oprindeligt var ment som et humoristisk indslag, fik stor opbakning fra andre, der også mente, at touchskærme i biler er unødvendige.
"Jeg er enig. Jeg har ikke købt en ny bil siden 2010, og selvom jeg overvejer at købe en ny om et par år, ser jeg ikke frem til en bil med en touchskærm," skrev en bruger.
"Hvis det ikke er lovligt at bruge mobiltelefoner i biler, burde det også være ulovligt at kræve, at vi bruger touchskærme. Jeg hader kapacitive touch-knapper i biler," tilføjede en anden.
Det er ikke kun brugere på sociale medier, der savner fysiske knapper i biler. Testere fra det australske medie Drive nævner ofte, hvor vanskelige touchskærme kan være, når de tester biler, hvor alle funktioner er integreret i systemet.
For eksempel har Tesla flyttet mange essentielle funktioner i Model 3 til skærmen i midten, herunder justering af rattet og gearvælgeren, hvilket journalist Rob Margeit kaldte 'besværligt'. Volkswagen har gjort det samme i deres Golf, hvilket ifølge journalist Alex Misoyannis også var udfordrende.
"Rækken af touch-sensitive skydeknapper er placeret, hvor din håndflade ofte hviler, når du bruger skærmen, så vi justerede ofte lydstyrke eller temperatur ved en fejl, mens vi forsøgte at gøre noget andet," skrev han.
Hvorfor vælger producenter så touchskærme? De kræver færre fysiske komponenter, der kan gå i stykker, og de kan installeres som en komplet pakke på tværs af flere modeller, hvilket gør produktionen mere effektiv. Derudover muliggør de opdateringer over internettet, der kan holde bilen opdateret med nye funktioner.
Nogle bilproducenter er dog begyndt at genintroducere fysiske knapper i stedet for store touchskærme. Bugatti har for eksempel konsekvent undgået brugen af touchskærme og valgt fysiske knapper i deres biler.
Filosofien er enkel: Skab en tidløs klassiker, der ældes godt, fremfor at satse på touchskærme, der hurtigt kan føles forældede.