Elbilerne har indtaget de danske veje med storm, og i dag er over halvdelen af alle solgte nye biler elbiler.
Selvom, at fossilbilerne tilsyneladende er på vej ud, er der stadig mange, der kæmper for at de er en del af vores fremtid.
En af håbene for, at dette kan gå i opfyldelse, er brintmotorer.
Kan du spare penge på din bilforsikring? Tjek på 1 min, gratis og uforpligtende ved Samlino herunder. (Reklamelink)
Firmaet Aquarius Engines er nogle af dem, der arbejder på at bygge en sådan motor, og de har netop lavet en spændende ny præsentation af en ny brintdrevet forbrændingsmotor, der potentielt kan gøre nutidens elbiler 'ubruelige'.
Det skriver El Confidential.
Motoren er markant lettere og simplere end traditionelle motorer, med en vægt på kun 10 kilo og et design med få bevægelige dele.
Motoren udgør et grønnere alternativ til både elbilbatterier og brintbrændselsceller, og kan tilbyde en omkostningseffektiv og vedligeholdelsesvenlig løsning for fremtidens køretøjer.
Ideen er, at den skal integreres i elbiler for at oplade batterierne, der driver elbilen.
Motoren, der bygger videre på en tidligere benzindrevet model fra 2014, er nu blevet testet med succes i sin brintversion af det østrigske firma AVL-Schrick.
Testene viser, at motoren kan køre problemfrit udelukkende på brint.
Hvornår tjekkede du sidst prisen på din bilforsikring?
Der kan være mange penge at hente, hvis man ikke har opdateret sin bilforsikring fornyligt.
De fleste kan faktisk spare op til 3.000kr om året, bare ved at tjekke priserne på bilforsikring.
Indtast din nummerplade i Samlino formularen herunder og tjek om du kan spare penge. Det er gratis og uforpligtende. (Reklamelink)
Ifølge Aquarius Engines er en af de største fordele ved deres teknologi det enkle design. "I modsætning til traditionelle forbrændingsmotorer, som har hundredvis af bevægelige dele, har denne nye motor kun én bevægelig komponent: et enkelt stempel," forklarer virksomheden.
Motoren fungerer ved, at brint sprøjtes ind på begge sider af cylinderen, hvilket skaber en eksplosion, der driver stemplets bevægelse. Stemplet interagerer med magnetspoler i hver ende, og denne bevægelse omdannes til elektricitet, der kan bruges til at oplade batterier i elektriske køretøjer.
Fordelene ved motoren tæller ikke kun fraværet af forurenende emissioner – brintforbrænding producerer kun vanddamp – men også lavere produktionsomkostninger sammenlignet med de komplekse og dyrere brintbrændselsceller.
Motorens enkelhed betyder færre komponenter, hvilket gør den billigere at producere og nemmere at vedligeholde.
Med en ydelse på 16 kW, og en kommende version på 80 kW, kan motoren potentielt øge rækkevidden for elbiler markant.