Det her problem med elbiler kender de færreste - men det koster dyrt

Af: Alberte B. C.

|

24/04/2025

Biler
Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
Elbiler kæmper med alvorligt problem.

Lige nu læser andre også

Det lyder måske overraskende, men flere af de mest populære elbiler på markedet kæmper med en skjult udfordring, der kan give problemer, når bilen pakkes til ferietur eller fyldes med passagerer.

Elbilens vægt – især det tunge batteri – æder nemlig af den plads, der burde være til dine tasker, børn og bagage.

Og det kan få alvorlige konsekvenser både for sikkerheden og pengepungen. Det skriver Boosted.

Batteriet stjæler pladsen

Nyttelasten – altså den vægt du har til rådighed til passagerer og bagage – er nemlig presset af elbilernes tunge batteripakker, som kan veje flere hundrede kilo.

Dermed er der i flere tilfælde ikke meget tilbage, når bilen er fuldt bemandet.

Et konkret eksempel er Tesla Model 3, hvor ældre modeller kun har 300 kilo nyttelast.

Det svarer til vægten af fire voksne personer uden bagage. Selv nyere modeller er kun forbedret en smule.

Store biler - lille kapacitet

Selv store SUV’er som BYD Sealion 7 og Volkswagen ID.7 kæmper med lav nyttelast.

Førstnævnte har blot 320 kilo til rådighed, mens VW ID.7 Pro må nøjes med 362 kilo – trods sin store størrelse og rummelige bagagerum.

En opgørelse fra Norges Vejtrafikråd viser, at dieselbiler i gennemsnit kan laste 30,7 procent mere end elbiler.

Benzinbiler ligger også markant højere.

Det kan koste dyrt

Overlæs er ikke kun et spørgsmål om komfort – det er også et sikkerhedsmæssigt problem.

En overlæsset bil slider hårdt på bremser, dæk og affjedring, og i tilfælde af kontrol risikerer du både bøder og at måtte efterlade passagerer eller bagage på stedet.

Du finder din bils tilladte nyttelast i registreringsattesten.

Husk også, at ekstraudstyr kan påvirke bilens egenvægt og dermed reducere nyttelasten yderligere.

Anbefalet til dig