I den årlige Global 500 Brand Report fra Brand Finance vurderes ikke, hvem der er den største i sin sektor, men hvilket mærke der har den højeste værdi. Her er det Apple, der indtager 1.-pladsen foran Microsoft og Google. Med Amazon og Walmart på henholdsvis 4.- og 5.-pladsen består top-5 udelukkende af amerikanske virksomheder.
Den første bilproducent findes først på 18.-pladsen. Det er den japanske producent Toyota, som har en brandværdi på 58,4 milliarder euro. Sammenlignet med sidste år er Toyota steget tre pladser på listen.
På 2.-pladsen ligger Mercedes-Benz med en værdi på 47,6 milliarder euro, mens 3.-pladsen går til den sydkoreanske Hyundai Group, der vurderes til at have en værdi på 41,5 milliarder euro.
Tesla falder fra 18.- til 36.-pladsen
Tesla har fået et af de største fald på listen og rykker fra 18.-pladsen sidste år til 36.-pladsen i år. Også Porsche og Volkswagen har oplevet betydelige fald på henholdsvis syv og tolv pladser. BMW er derimod forblevet på præcis samme placering som sidste år.
Ford ligger på 11.-pladsen blandt de mest værdifulde bilproducenter (samlet placering: 86). Derefter følger Audi (127) og Ferrari (158). Også den BYD (167), Chevrolet (176) og Kia (200) er med i top-200 og indtager henholdsvis 14.-, 15.- og 16.-pladsen blandt bilproducenterne.
Bilindustrien halter efter i samlet brandværdi
Når det kommer til den samlede brandværdi i Global 500-ranglisten for 2025, kan bilproducenterne ikke konkurrere med de største sektorer.
Ifølge analysen repræsenterer bilbranchen kun 4,9 procent af den samlede brandværdi, hvilket placerer den på 7.-pladsen. Øverst ligger banksektoren (12,7 procent), efterfulgt af detailhandel (11,4 procent) og mediebranchen (10,3 procent).
Toyota solgte også flest nye biler i 2024 af alle bilmærker. På verdensplan forlod næsten 11 millioner biler forhandlerne, herunder biler fra Lexus og Daihatsu. Det er femte år i træk, at Toyota er den mest sælgende bilproducent. På 2.-pladsen ligger Volkswagen Group med over ni millioner solgte modeller.
Top 10 mest værdifulde bilbrands i 2025
Toyota – 58,4 mia. euro (#18, sidste år: #21)
Mercedes-Benz – 47,6 mia. euro (#23, sidste år: #17)
Hyundai Group – 41,5 mia. euro (#29, sidste år: #41)
Tesla – 38,6 mia. euro (#36, sidste år: #18)
BMW – 38,1 mia. euro (#37, sidste år: #37)
Porsche – 36,9 mia. euro (#40, sidste år: #33)
Mitsubishi Group – 36,2 mia. euro (#43, sidste år: #46)
Tata Group – 28,3 mia. euro (#60, sidste år: #64)
Volkswagen – 28,2 mia. euro (#61, sidste år: #49)
Honda – 25,4 mia. euro (#70, sidste år: #74)