Der går mange dieselbilejere rundt og frygter, at tiden med motorlyd snart er slut.
Elbilerne ligner alt andet lige noget, der er kommet for at blive, og mange store bilproducenter har ambitiøse mål på området.
De store bekymringer betyder, at der bliver holdt nøje øje med udmeldinger på området fra EU, og netop derfra er der nu godt nyt til dieselbilejere.
EU har netop leveret et klart svar til den tyske transportminister Volker Wissing, der tidligere udtrykte bekymring for dieselkøretøjers fremtid i Tyskland.
Det skriver det store tyske medie Giga.
Efter advarsler om, at retssager ved EU-Domstolen kunne medføre, at op mod otte millioner tyske dieselbiler registreret under Euro 5- og Euro 6-standarderne kunne risikere at blive forbudt, har EU-Kommissionen beroliget vores tyske naboer og dermed også danske dieselbilejere.
EU’s kommissær for det indre marked, Thierry Breton, forsikrede allerede i sommer, at der ikke vil blive indført et forbud mod ældre dieselkøretøjer, som har bestået deres emissionstest.
I en opfølgende erklæring fastslår EU nu, at der ikke er planer om at ændre reglerne med tilbagevirkende kraft, og at rapporter om potentielle forbud er misvisende. "Enhver rapport, der giver udtalelser herom, er derfor vildledende," præciserer EU.
Den tyske transportminister har dog ønsket yderligere garantier fra EU.
Han frygter, at selv små overskridelser af emissionsgrænserne i ekstreme situationer – såsom kørsel med fuld last op ad en bakke – kunne blive brugt som begrundelse for at indføre forbud mod ældre dieselbiler.
EU-Kommissionen har dog tydeliggjort, at køretøjer ikke forventes at overholde emissionsgrænserne under alle tænkelige kørselssituationer.