Der findes en lang række biler på det danske marked, der er mere end 10 år gamle. Når en bil når denne alder, så kræver det nogle specifikke tiltag i forbindelse med vedligeholdelse og servering, hvis man vil holde sikkerheden oppe.
"En bil, der tilbagelægger mange kilometer hvert år, er ikke den samme som en, der kører få," påpeger Xavi Celda, specialist i bilreparationer hos Norauto Spanien, i et interview med avisen ABC.
Det ændrer dog ikke på det faktum, at der er nogle bildele, der skal kontrolleres regelmæssigt, uanset antallet af kørte kilometer.
Et eksempel er sikkerhedselementer som sikkerhedsselen. Ved konstant brug kan selen slides, og spændingssystemet kan blive forringet. Både sikkerhedsseler og airbags bør udskiftes, hvis de har været udsat for en kollision, hvor disse systemer blev aktiveret. Derudover bør Isofix-beslag kontrolleres, hvis der er installeret noget i dem.
Med tiden kan styresystemet også få problemer, da rattet bliver mere stift eller får øget slør og vibrationer. Tandremmen kan holde i op til 10 år, men det er tilrådeligt at følge producentens anvisninger for udskiftning.
Har bilen en kæde i stedet for rem, kan der opstå slør over tid. Derfor anbefales det at få en regelmæssig inspektion, da kæder er designet til at holde hele bilens levetid, hvis de vedligeholdes korrekt.
Alternatoren, der opretholder batteriets opladning, bør også tjekkes eller udskiftes, hvis den ikke fungerer optimalt. Levetiden er ofte over 200.000 kilometer, afhængigt af brugen, men visse komponenter kan kræve udskiftning undervejs.
En tændt batteriindikator på instrumentbrættet kan indikere en fejl i batterisystemet. Startmotoren, som har til formål at starte bilens motor, kan også holde over 200.000 kilometer, afhængigt af brugen. Hvis bilen ikke starter, men alle andre elementer fungerer, kan det skyldes en defekt startmotor.
Støddæmpere påvirker bremsesystemet, styringen og køretøjets stabilitet. De udskiftes typisk efter 80.000 til 90.000 kilometer, afhængigt af producentens anbefaling. Udskiftningen bør ske pr. aksel, så både støddæmpere for og bag skiftes samtidig. Det skriver mediet Executive Digest.
Med årene bliver koblingsdisken også slidt, og koblingscylinderen kan svigte. Hvis bilen glider, når den starter, eller koblingen føles løs, kan det være tegn på slid. Køretøjets komponenter kan også begynde at ruste over tid - især i områder nær kysten, hvor det hovedsageligt rammer metaldele.
Har bilen opholdt sig i fugtige områder, bør en rustinspektion overvejes. Endelig er det vigtigt at rense indsprøjtningsdyserne regelmæssigt, da de med tiden bliver tilstoppede eller samler skidt, hvilket kan øge brændstofforbruget.