Alle bilejere skal træffe et valg, når det kommer til dæk.
Enten skal man køre på helårsdæk, eller også skal man skifte mellem sommer- og vinterdæk.
Ved at vælge helårsdæk slipper man for at skulle bøvle med at få skiftet i tide, hvorfor det måske virker som den mest attraktive løsning.
Men spørgsmålet er, om helårsdæk virkelig kan erstatte specialdæk til sommer og vinter?
Det giver mediet Chip nu svar på.
Vincenzo Lucà fra Tüv Süd fremhæver, at helårsdæk har sine helt klare fordele, men at der også er visse kompromiser.
Han påpeger, at helårsdæk slides hurtigere, da de bruges hele året. Derfor er besparelserne i virkeligheden ret begrænsede på længere sigt.
Desuden er helårsdæk konstrueret til at fungere i en bred vifte af vejrforhold, men præsterer ofte ikke lige så godt som rene vinter- eller sommerdæk i ekstreme situationer.
Hvis man kører meget i områder med sne eller ekstrem varme, vil specialdæk være en bedre løsning.
Omfattende test og dækmærke
ADAC, som er en stor tysk bilforening, har gennemført omfattende test af helårsdæk til kompakte biler.
Testen viser, at selv de bedste helårsdæk ikke kan matche præstationen af specialdæk under ekstreme forhold.
Hvis man primært kører i byområder, hvor vejrforholdene ikke er ekstreme, kan helårsdæk dog være et fornuftigt valg.
Når man vælger helårsdæk, kan EU-dækmærket give nyttig information om rullemodstand, vådgreb og støjniveau.
Rullemodstand indikerer for eksempel, hvor effektive dækkene er, når det kommer til benzinforbruget.
Alt i alt kan det konkluderes, at helårsdæk kan være en praktisk og omkostningsbesparende løsning for mange bilejere, men det er vigtigt at afveje fordele og ulemper samt ens specifikke kørselsbehov, før man tager en beslutning.