Godt nyt til samtlige bilejere: Ny opdatering af EU-regler giver store besparelser

Af: Lucas Andreas

|

19/07/2024

Biler
Foto: Shutterstock.com
Den nye ændring i reglementet kommer til bilejernes fordel.

Lige nu læser andre også

For tiden har der været flest nyheder af den dårlige slags for bilejerne, særligt dem med benzin- og dieseldrevne biler.

Nu er der dog gode nyheder, der gælder samtlige bilejere.

Hos EU er der nemlig lavet en opdatering af den europæiske forordning R117-04 om dæk.

Det skriver rtbf.

Forordningen har til mål at forbedre både sikkerheden og miljøet, men samtidig med det kan den bidrage til at bevare bilisternes købekraft. Opdateringen fokuserer ikke kun på nye dæk, men også på ydeevnen af slidte dæk, som kan føre til mindre hyppige dækskift og dermed en besparelse.

Den opdaterede R117-04-forordning har indført en ny test, der vurderer bremseevnen på våde overflader for slidte dæk, helt ned til den lovlige grænse på 1,6 mm mønsterdybde.

Testen blev tidligere kun anvendt på nye dæk, men nu skal den altså sikre, at slidte dæk stadig lever op til sikkerhedsstandarderne.

Ifølge Michelin skiftes 50 % af dækkene, før de når en restdybde på 3 mm, hvilket globalt betyder, at 400 millioner dæk kasseres for tidligt hvert år.

Kæmpe effekt

Formålet med ændringen er samtidig, at den skal have en betydelig positiv effekt på miljøet.

Michelin vurderer, at efterspørgslen efter nye dæk i Europa kan falde med 128 millioner enheder årligt som følge af den nye forordning, hvilket vil reducere CO2-udledningen med cirka 6,6 millioner tons.

På verdensplan kunne disse regler potentielt forhindre udledningen af op til 35 millioner tons CO2, svarende til emissionerne fra en by som New York i seks måneder.

For bilister betyder det også, at de kan spare penge ved sjældnere at skulle skifte dæk. Michelin anslår, at ændringen kan resultere i en besparelse på næsten 7 milliarder euro årligt i hele EU.

Anbefalet til dig