Kinesiske elbiler er ikke længere et særsyn på de danske veje, men er snarere et billede af ny standard i bilindustrien.
Og det ligner, at de er kommet for at blive.
For mens de europæiske og amerikanske bilproducenter har voldsomme udfordringer, rykker kineserne nærmere på en lancering af et nyt batteri, der kan ryste elbilsmarkedet yderligere.
Sådan skriver det spanske bilmagasin forococheselectricos.
Mens europæiske bilkoncerner som Volkswagen fortsat anvender det modulbaserede batterikoncept, som er relativt ineffektivt og optager unødvendig plads, har kinesiske producenter som BYD hurtigt set potentialet i Cell-to-Pack-teknologien.
Her integreres større battericeller direkte i køretøjet, hvilket øger energitætheden og reducerer vægten.
CATL, verdens største batteriproducent, har for nylig præsenteret Shenxing-batteriet, der lover en rækkevidde på 1.000 km og opladning på 600 km på blot 10 minutter.
Fremtiden kan endda byde på batterier, der når 2.000 km.
“Det meste af de tyske gruppers batterikonstruktion består af dødmasse,” lyder den barske analyse af forskellen mellem kinesisk og europæisk teknologi.
Resultatet er, at europæiske producenter ikke kan konkurrere på hverken pris eller effektivitet. BMW har eksempelvis annulleret ordrer på grund af forsinkede og utilstrækkelige leverancer fra producenter som svenske Northvolt.
Tesla har også meldt sig i konkurrencen med deres Cell-to-Chassis-teknologi, hvor battericellerne placeres direkte i køretøjets bærende ramme. Teslas tilgang reducerer vægten med 10 % og øger rækkevidden med 14 %, alt imens produktionsomkostningerne falder.
Spændende bliver det at følge, om den nye kinesiske teknologi snart vil være standard på markedet, eller om de europæiske producenter kan byde op til dans.