Nyt forslag vækker opsigt: Det kan blive ulovligt at reparere ældre biler

Biler
Foto: Shutterstock
Europa-Kommissionen kom i sommers med et opsigtsvækkende opslag.

Mest læste i dag

Europa-Kommissionen fremlagde den 13. juli et forslag, der potentielt kan få store konsekvenser for ejere af ældre biler med lav værdi.

Dette forslag har til formål at begrænse omfattende reparationer af gamle køretøjer, og det har mildest talt vakt betydelig opmærksomhed. Centrum for forslaget er definitionen: 'udtjent køretøj'.

Det skriver Autoplus.

Forslaget vil typisk gælde for biler, der er omkring 15 år gamle og har et højt kilometertal. Hvis en bil vurderes til at være 'udtjent', vil den ikke længere kunne gennemgå større reparationer, herunder udskiftning af motor, gearkasse, væsentlige karosseridele og andre komponenter, hvis omkostninger overstiger bilens restværdi.

Desuden vil forslaget berøre biler, der har været udsat for brand eller oversvømmelse, samt biler med alvorlige korrosionsproblemer eller fejl med affjedring og bremser.

Europa-Kommissionen argumenterer for, at sådanne reparationer kan føre til tab af køretøjets oprindelige identitet, hvilket retfærdiggør en skrotning.

Det spanske medie, Escuderia, rapporterede, at ifølge Europa-Kommissionen vil reglen primært påvirke et mindretal af biler med specifikke motorer, hvilket ikke gælder for standardbiler.

Dette efterlader dog spørgsmål om, hvad der præcist kendetegner 'specifikke motorer' og 'standardbiler'.

Der hersker usikkerhed om, hvordan forslaget vil påvirke klassiske biler. Mens det er usandsynligt, at en forordning, der forbyder reparation af køretøjer over 15 år, vil blive vedtaget, kan forslaget stadig have en betydelig effekt på ejere af ældre biler af lav værdi.

Anbefalet til dig