Per blev lovet kompensation efter køb af luksusbil: Fabrikant benægter nu og kalder det en 'tastefejl'

Af: Liva Høyberg

|

25/06/2024

Biler
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
For Per er der ikke samme glæde ved at sætte sig ind i bilen mere.

Mest læste i dag

Vi kender alle det at være lidt for hurtige på tasterne og komme til at lave en stavefejl. Ligeså kan man, hvis tankerne er et andet sted, komme til at "skrive det, man tænker på", uden egentlig at have til hensigt at skrive det.

Men der er langt fra disse småfejl til at skrive en hel sætning forkert i en mail.

Det mærker Per nu konsekvensen af.

Det skriver Nordjyske

Per Danielsen er glad for store biler, og da han fik muligheden for at købe en Hongqi E-HS9 demoversion, der havde kørt lidt over 2.000 kilometer, til en nedsat pris på 110.000 kroner, var han oprindeligt godt tilfreds med handlen.

Men situationen ændrede sig, da Hongqi en måned senere satte prisen ned med hele 350.000 kroner på alle udgaver af serien E-HS9. I den forbindelse lovede direktøren for Hongqi Danmark, at alle private danskere, der havde købt bilen til den gamle pris, ville blive kompenseret.

Dette løfte blev efterfølgende bekræftet af Alexander Bachmann, produktchef hos Hongqi Danmark, i en pressemeddelelse:

"Vi vil ikke lade disse kunder i stikken, og derfor vil alle privatkunder, der har købt en E-HS9 fra ny, blive kompenseret 100 procent ud fra den pris, de har betalt." Alexander understregede desuden, at det er vigtigt for Hongqi, at kunderne kan have tillid til mærket, især når det gælder økonomisk tryghed ved køb af en luksusbil.

Per blev bekræftet i dette, da han modtog en mail fra importøren K.W. Bruun, der skriftligt udtrykte, at Hongqi-ejere ville modtage 100 procent kompensation i forhold til deres oprindelige købspris.

Dette glædede Per, da han selv havde betalt 890.000 for bilen.

Glæden varede dog ikke ved.

Kort tid efter meddelte afsenderen, at hele tilbuddet var en fejl, og at man derfor ikke agtede at kompensere Per, som tidligere udtrykt.

Per Danielsen kontaktede derefter FDM, som henvendte sig til bilfabrikanten, der fastholdt, at der var tale om en 'tastefejl'. Den forklaring accepterer Per dog ikke, da en tastefejl normalt ikke indebærer en fejl i en hel og komplet sætning.

Derfor er der nu iværksat en retssag, hvor Per enten ønsker 240.000 kroner i kompensation eller en opgradering til en større model fra Hongqi.

Da sagen er under behandling i Ankenævnet for biler, ønsker importøren ikke at udtale sig yderligere om sagen.

Importørens argument dog for, at Per ikke er omfattet af kompensationen, fordi at han ikke har købt en ny bil, og at det kun er nye biler, der modtager denne kompensation. Dog var denne vigtige detalje ikke nævnt i den mail, Per Danielsen modtog, og efter Pers egen opfattelse er en demobil, der er købt med garanti direkte fra forhandleren, også en "ny bil".

Anbefalet til dig