Bilister har ofte et ambivalent forhold til start-stop-systemet i deres bil.
Systemet er designet til at spare brændstof og reducere miljøpåvirkningen, men funktionens formål bliver overskygget af, at mange bilister det irriterende og forsøger at deaktivere det ved hjælp af apps eller andre midler.
Men at frakoble funktionen kan faktisk få store konsekvenser.
Det advarer den tyske bilorganisation ADAC, der er den tyske pendant til FDM, om ifølge HLN.
Start-stop-systemet blev standardudstyr i de fleste moderne biler fra 2012 og frem.
Systemet slukker automatisk motoren, når bilen står stille, og starter den igen, når det er tid til at køre. Det reducerer brændstofforbruget og udledningen af skadelige stoffer, men mange bilister mener, at de hyppige tænd-sluk-cyklusser slider unødigt på motoren.
En bilekspert fra ADAC forklarer, at smøreoliefilmen i motoren kan forsvinde under stop, hvilket kan øge slid ved genstart.
Men alligevel er der god grund til ikke at omgå funktionen permanent.
Mange går alternative veje for at stoppe funktionen
Mange bilister klager over, at systemet forlænger starttiden, især i biler med manuelle gearkasser. Som svar er der opstået et marked for tilføjelser til bilen og apps, der permanent deaktiverer start-stop-systemet.
ADAC advarer dog om, at dette kan have alvorlige konsekvenser.
Permanent deaktivering kan føre til, at bilens typegodkendelse udløbe. Typegodkendelsen er nødvendig for at bevise, at køretøjet overholder europæiske miljø- og sikkerhedsstandarder. At slukke for start-stop-systemet er kun tilladt i biler, hvor dette er reguleret i typegodkendelsen understreger ADAC.
Desuden kan manipulation af bilens software påvirke garantien og potentielt medføre forsikringsproblemer.