Da dagligvarekæden ABC Lavpris i sidste uge introducerede deres nye tilbudskoncept, "Crazy Friday", blev det en langt større succes – og udfordring – end forventet. De ekstraordinært lave priser på en række varer sendte kunderne på storindkøb, hvilket flere steder skabte kaotiske scener, særligt i Randers, hvor trafikken brød sammen omkring butikken. Det fortæller Retailnews.
Overvældende kundetilstrømning
ABC Lavpris ønskede med "Crazy Friday" at tiltrække kunder med tilbud, der kun gjaldt for en enkelt dag. Der var blandt andet Buko Krydderost til 5 kr., Mokai og Cult Shaker til 5 kr. samt bland-selv-slik til 6,98 kr. pr. 100 gram.
Administrerende direktør Nikolaj Spicker fortæller, at interessen for tilbuddene oversteg alle forventninger.
"Det blev noget vildere, end vi lige regnede med," siger han til RetailNews.
Selvom markedsføringen ikke adskilte sig fra kædens normale metoder – tilbudsaviser, Facebook-opslag og lokale radioreklamer – blev nyheden om de stærkt nedsatte priser alligevel spredt hurtigt. Resultatet var propfyldte butikker og lange køer ved kasserne.
For stor en succes?
Mens ABC Lavpris kan glæde sig over en stor salgsdag, har ledelsen nu sat gang i en intern evaluering.
"Når man sætter nye initiativer i gang, er det vigtigt at evaluere. Vi skal finde et niveau, hvor vi ikke lukker hele Randers ned med trafikkaos," forklarer direktøren.
Han understreger, at butikskæden ønsker at bibeholde en god indkøbsoplevelse, selv når priserne presses i bund.
Om "Crazy Friday" vender tilbage, og i hvilken form, vil tiden vise. Ifølge Spicker skal konceptet eventuelt justeres, så både kunder og byens trafik kan håndtere de mange tilbudsjægere.