Ny ordning i Bilka, Netto og Føtex vækker kritik: Nu langer Coop ud efter Salling Group

Af: Mie M.B

|

13/03/2025

forbrug
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
En ny mærkningsordning vækker nu kritik fra Coop

Lige nu læser andre også

En ny mærkningsordning i Salling Groups supermarkeder har skabt debat i dagligvarebranchen. Ordningen, som markerer europæiske varer med en særlig stjerne, møder skarp kritik fra Coop, der kalder den unuanceret og potentielt skadelig. Det fortæller B.T.

Mærkning kan have utilsigtede konsekvenser
Ifølge Coop risikerer ordningen at give et forvrænget billede af virksomheders oprindelse og produktion. Thomas Roland, chef for ansvarlighed og kvalitet, advarer om, at den kan ramme virksomheder utilsigtet. Han peger på Carlsberg som et eksempel og stiller spørgsmål ved, hvad det betyder for den danske produktion af Coca-Cola i Fredericia. Han mener, at en mærkning baseret på hovedsæde kan være misvisende og i værste fald skade både danske og europæiske virksomheder.

Salling Group forsvarer initiativet
Trods kritikken fastholder Salling Group, der står bag Netto, Føtex og Bilka, at mærkningen er en hjælp til forbrugerne. Pressekonsulent Christoffer Green Sørensen understreger, at formålet er at imødekomme kundernes ønske om en tydeligere skiltning af europæisk ejerskab.

Han afviser desuden, at mærkningen er misvisende. Ifølge ham er Coca-Cola et amerikansk firma, og derfor får deres produkter ikke EU-stjernen. Han understreger, at kunderne fortsat er velkomne til at købe amerikanske varer i butikkerne, hvis de ønsker det.

Anbefalet til dig