Den kinesiske onlinegigant Temu har i rekordfart indtaget danskernes digitale indkøbskurve – men nu viser nye tal, at fortrydelsen breder sig. En analyse fra Dansk Erhverv afslører, at en stigende andel af forbrugerne dropper at handle på platformen, og eksperter peger på kundetilfredshed som virksomhedens akilleshæl. Det skriver Avisen Danmark
I maj 2024 oplyste 14 procent af de adspurgte danskere, at de ikke længere brugte Temu. I dag er det tal vokset til 24 procent. Samtidig er andelen af månedlige brugere faldet fra 42 til 30 procent. Ifølge Lars Hedal, direktør i e-handelsbureauet Hesehus, er udviklingen forudsigelig. Han fremhæver Temus ekstremt lave NPS-score – en måling af kundeloyalitet – som et klart faresignal. En score omkring nul indikerer, at kunderne hverken vender tilbage eller anbefaler platformen til andre.
Sammenligningen med den tidligere populære webshop Wish er oplagt. Også her var der massiv vækst og ekstremt lave priser, men efter få år faldt kundetilfredsheden så markant, at platformen nærmest forsvandt fra det danske marked.
Det interessante ved Temu er dog, om de lave priser – ofte markant lavere end konkurrenternes – vil være nok til at fastholde en del af kunderne, trods svingende kvalitet. Ifølge Temu selv er det netop prisen, der har tiltrukket hver fjerde dansker.
Geografisk er platformen mest udbredt i Region Nordjylland (37 procent) og Region Sjælland (33 procent), mens kun 19 procent i Region Hovedstaden har handlet hos Temu. Selv i husstande med en årsindkomst på over en million kroner har 22 procent været fristet af de lave priser.
Spørgsmålet er nu, om prisen fortsat kan trumfe utilfredshed. Ifølge Lars Hedal vil Temu sandsynligvis være ude af top 10 over mest brugte webshops inden for få år – medmindre kundetilfredsheden forbedres markant.