I en tid hvor internetsvindel florerer som aldrig før, bliver også de royale ramt. Nu træder hoffet i Luxembourg frem for at advare offentligheden.
Det skriver Billed-Bladet.
Det sker efter, at flere falske opslag på sociale medier har udnyttet storhertug Henri, storhertuginde Maria Teresa og resten af den fyrstelige familie.
I Danmark har vi allerede set lignende svindelkampagner, hvor kong Frederik og andre kendte er blevet brugt i falske reklamer. Nu oplever kongefamilien i Luxembourg samme problem.
Svindlere opretter falske Facebook-konti og laver opslag, hvor de udgiver sig for at være medlemmer af storhertugens familie.
Hoffet har derfor set sig nødsaget til at reagere. På deres officielle Instagram-profil advarer de mod de falske profiler og opslag, der er i omløb.
”Storhertugens familie har bemærket en stigning i Facebook-konti, der efterligner medlemmer af familien og det fyrstelige hof,” skriver de i et opslag.
Videre opfordrer hoffet til, at man er på vagt: ”Vær opmærksom på, at hoffet, storhertugen og medlemmer af familien ikke tilbyder gaver eller reklamerer. De reklamer, der promoveres i opslagene af disse konti, er bedrageri og bør rapporteres.”
For at hjælpe offentligheden med at gennemskue de falske profiler, giver hoffet nogle nyttige råd. De understreger blandt andet, at storhertugdømmets officielle profil er markeret med et blåt flueben, som indikerer, at det er en verificeret konto. Falske konti vil mangle dette symbol.
Tidligere på året blev en manipuleret video af kong Frederik også delt bredt. I videoen så det ud, som om kongen reklamerede for et produkt, men i virkeligheden var det hele designet til at snyde folk for deres penge.
Lignende svindelkampagner har også ramt andre kendte som Anders Lund Madsen, Ulla Essendrop og Johannes Langkilde, som er blevet udnyttet i bedrageriske reklamer og fake news.
Det er en påmindelse om, at ingen går fri i den digitale tidsalder – ikke engang de kongelige.