Sulten i en fart? Så er det ikke ved denne restaurant du skal bestille - her er ventetiden nemlig 43 år

Af: Mie M.B

|

24/01/2024

Mad
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
De populære croquetter er en underskudsforretning, men ejeren har et håb med strategien

Lige nu læser andre også

At vente 43 år på en ordre kan lyde vanvittigt, men det er realiteten for dem, der bestiller frosne Kobe-croquetter fra Asahiya, en familiedrevet slagterforretning i Takasago City i Japan. Restaurant blev grundlagt i 1926  og har specialiseret sig i kødprodukter fra Hyogo-præfekturet, inklusive det eftertragtede Kobe-oksekød, der nu rider på en bølge af popularitet, hvilket har ført til den overvældende venteliste. Det skriver CNN.

Shigeru Nitta, der er tredje generations ejer af Asahiya, forklarer, "Vi stoppede med at sælge dem i 2016, fordi ventetiden blev over 14 år. Vi overvejede at stoppe ordrer helt, men fik så mange opkald, der bad os om at fortsætte med at tilbyde dem." Den populære croquette er lavet af friske ingredienser og er kendt for deres overkommelige pris, der står i kontrast til ingrediensernes kvalitet.

 i 1999 tog Nitta en dristig beslutning ved at starte op for online salg, hvor han tilbød de populære croquettes som en prøve til en lav pris på JPY270 (ca. 12 kroner) pr. styk. Omkostningerne lå i mellemtiden på JPY400 (ca. 18 kroner). Strategien var at introducere nye kunder forkvaliteten og håbe, at de efter den første smagning ville købe Kobe-oksekød selv. Selvom Asahiya øgede produktionen fra 200 croquettes om ugen til 200 om dagen, steg populariteten, og prisen blev 1 2017 hævet til JPY500 (omkring 23 kroner).

Asahiya har lige nu en venteliste med omkring 63.000 mennesker, der bestilte for mere end et årti siden. Nitta forklarer, "Vi hører, at vi burde ansætte flere mennesker og lave croquettes hurtigere, men jeg tror ikke, der er findes nogen butiksejer, der vil ansætte flere medarbejdere og producerer mere for at lave endnu mere underskud." 

Han er dog taknemmelig for, at omkring halvdelen af ​​kunderne, der prøver croquettes, ender med at bestille Kobe-oksekød, hvilket gør det til en rentabel markedsføringsstrategi.

Mens prisen på Kobe-oksekød og arbejdskraft stiger, fortsætter Nitta med sin mission om at lade flere mennesker nyde denne lokale delikatesse. Han håber, at populariteten af ​​croquettes vil støtte hele industrien og sprede interessen for Kobe-oksekød til en bredere kundegruppe.

Anbefalet til dig