100.000 danskere modtager vigtig SMS'er

Nyheder
Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
SMS'er til 100.000 danskere er på vej.

Lige nu læser andre også

Stormen Otto er på vej mod Danmark, og det kan betyde nedfaldne tagsten, væltede træer og flyvende trampoliner.

Derfor sender Topdanmark, et af landets største forsikringsselskaber, nu SMS-varslinger med lokale vejrudsigter og gode råd til at forebygge til selskabets kunder i de berørte områder.

“Vi ved af erfaring, at vi kan nå at begrænse omfanget af skader til gavn for både boligejere og os som selskab, hvis vi kommer på banen med gode råd til at sikre ejendele og ejendomme, inden stormen rammer. Derfor udsender vi 100.000 sms’er til boligejere om, at de for eksempel skal være opmærksomme på løse genstande i haven, og at der er lukket af til boligen,” siger Helene Ibsen, boligchef i Topdanmark.

“Varslingerne er en central del af vores beredskab, som bliver aktiveret, og som også betyder, at der prioriteres kapacitet på telefonerne til at hjælpe kunder med omfattende stormskader og vandskader, hvor der er akut behov for hjælp. Dem forventer vi, at vi vil få nogle af hen over weekenden. Derudover kan kunder med fordel anmelde mindre akutte skader online," siger hun.

Fredag ventes at blive en meget blæsende dag af slagsen. DMI har udsendt varsel om storm i Nordjylland og den nordlige del af Vestjylland, mens der er varsel om stormende kuling med vindstød af stormstyrke for dele af det øvrige Jylland samt Nordligste Sjælland og Bornholm.

Risiko for vandskader
Dagen forventes at starte med regn, og derefter tiltager vinden fra fredag eftermiddag og natten til lørdag.

“Kombinationen af nedbør og storm kan give udfordringer for boligejere. Stormen kan resultere i typiske stormskader som væltede træer og nedfaldne tagsten. Oven i de kraftige vinde følger der også regnbyger med, hvilket kan forårsage vandskader,” siger Helene Ibsen.

“Vi følger situationen tæt, og vores ansatte er klar til at hjælpe. Som noget nyt har vi også mulighed for at aktivere en såkaldt stormvoicebot, hvis der skulle blive ekstraordinært travlt på telefonerne. Når den er aktiveret, kan vores kunder selv vælge, om de vil tale med en medarbejder, eller om de vil kommunikere med en robot, hvis de har en relativt simpel skade. Vi aktiverede for første gang stormvoicebotten i midten af januar, hvor der var kraftig blæst, og her var erfaringerne positive,” siger hun.

Sådan sikrer man sit hjem
Hos Topdanmark har boligchef Helene Ibsen nogle råd til, hvad du selv kan gøre for at minimere risikoen for skade.

“Det første, du bør gøre før en storm, er at gå en tur rundt om dit hus og tjekke taget udefra. Kig efter løse eller skæve tagsten og tagplader, og mærk efter, om for eksempel tagrender eller træværk ved et hegn sidder godt fast,” siger Helene Ibsen.

Derudover er det rigtigt vigtigt at kigge efter andre løse genstande på grunden, som bør opbevares indenfor, påpeger hun. 

“Det kan for eksempel være trampoliner, havemøbler eller cykler, som kan blæse væk, gå i stykker og potentielt forvolde stor skade på andre ting.”

Senest Danmark blev ramt af storm, var i starten af 2022, hvor stormene Malik og Nora meldte deres ankomst. I den forbindelse hjalp Topdanmark mere end 10.000 privat-, landbrugs- og erhvervskunder med stormskader. Især Malik, som var den kraftigste storm i seks år, gav ekstraordinær travlhed hos Topdanmark.

Anbefalet til dig