Afslører nu: Så ofte betaler det sig at klage over en p-bøde

Nyheder
Foto: Shutterstock
FDM har undersøgt, hvor ofte det betaler sig at klage over en privat p-afgift

Lige nu læser andre også

Sidder der en p-afgift under bilens vinduesvisker, som du mener ikke er korrekt, kan det godt betale sig at tage sagen til Parkeringsklagenævnet, der behandler klagesager om private parkeringsselskabers afgifter, mens sager om p-afgifter fra politiet og kommunerne behandles ved fogedretten.

Af de 287 sager, som Parkeringsklagenævnet behandlede sidste år, fik klagerne nemlig medhold i 22 procent svarende til 62 sager, mens parkeringsselskaberne fik medhold i tre ud af fire afgørelser.

Det fortæller FDM, der er en del af Parkeringsklagenævnet, i en pressemeddelelse. FDM understreger samtidig, at de mener, det kan betale sig at klage. 

Så mange klager

Klagenævnet, som FDM sammen med Forbrugerrådet Tænk er en del af, har siden juli 2018 behandlet klagesager over private parkeringsafgifter. 

Parkeringsklagenævnet modtog sidste år i alt 2.005 klagesager over private p-afgifter og afsluttede 885 sager.

  • Nævnsbehandlede sager: 287
  • Frafaldne sager: 481
  • Afviste sager 117

Det er dog langtfra alle sager, der når frem til en egentlig nævnsbehandling. 481 klagesager blev sidste år frafaldet undervejs. Af dem valgte parkeringsselskaberne i de 405 sager at frafalde deres krav. Det svarer til 85 procent af tilfældene.  

”Det er bemærkelsesværdigt, at selskaberne frafalder et større antal sager, inden de når til en reel nævnsbehandling. Faktisk mere end otte ud af ti af de frafaldne sager. Det viser, at selskaberne bør være mere grundige i deres klagebehandling, ligesom man kan få den mistanke, at nogle selskaber spekulerer i, at nogle bilister ikke indbringer deres urimelige afgift for nævnet,” siger chefkonsulent i FDM, Dennis Lange.

”Lægger man tallene sammen, frafaldt p-selskaberne enten deres krav, eller bilisterne fik medhold i deres klager, i mere end halvdelen af de afsluttede sager i 2020. Det viser, at det godt kan betale sig at gå til Parkeringsklagenævnet, hvis man mener, at en p-afgift, som p-selskabet fastholder, er forkert,” siger Dennis Lange i pressemeddelelsen. 

Svært at tyde p-skilte

For lovligt at kunne udstede private parkeringsafgifter skal parkeringsselskaberne være tilmeldt Parkeringsklagenævnet. Det var 24 selskaber i 2020, hvoraf alene de tre største p-selskaber tegnede sig for næsten tre ud af fire af de p-afgifter, der blev klaget over:

  • APCOA Parkering: 44,49 pct.
  • Q-Park: 18,10 pct.
  • City Parkeringsservice: 10,92 pct.

Årsrapporten viser også, at de fleste sager handler om digital registrering (20 pct.), hvor man typisk taster sin nummerplade ind eller angiver bilens placering via GPS.

Derudover fylder også sager om skiltning (18 pct.) og p-skiver (12 pct.) meget i nævnets sagsbunker. Halvdelen af de 2.005 klagesager handler om de tre emner.

”At sager om digital registrering udgør hver femte sag viser, at det er en betalingsmetode, der stadig kan være svær for bilisterne at bruge. Selvom man naturligvis skal være omhyggelig, når man betaler eller registrerer sig digitalt ved parkering, er der en opgave for p-selskaberne med at informere så tydeligt og forståeligt som muligt,” siger Dennis Lange, og tilføjer:

”Det samme gælder skiltningen, som mange bilister tilsyneladende har svært ved at forstå. Her kunne vi godt ønske os, at p-selskaberne gjorde skiltene lettere at læse og forstå.”

Det koster 175 kroner i gebyr for forbrugere at oprette en klage ved Parkeringsklagenævnet. Gebyret får man igen, hvis man får medhold.

Omvendt koster det parkeringsselskaberne et gebyr på 3.500 kroner, hver gang en nævnsafgørelse går dem imod. Har man fået en privat p-afgift, du mener er forkert, kan du som medlem af FDM få vurderet afgiften, oplyser organisationen. 

 

Anbefalet til dig