Carlsberg og Tuborg lancerer ny kampagne: Øl til halv pris på danske barer

Af: Mie M.B

|

04/04/2025

Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Kampagnen kører fra april måned

Lige nu læser andre også

Tuborg tager nu et opsigtsvækkende skridt i forsøget på at ændre de unges alkoholkultur i Danmark. I samarbejde med landets største barkoncern, Rekom, lancerer bryggeriet kampagnen Drik med Respekt, som skal gøre det mere acceptabelt at sige nej til alkohol – uden at gå glip af festen. Det skriver Avisen Danmark.

Kampagnen, der rulles ud i april, giver unge mulighed for at købe alkoholfri øl til halv pris på populære barer som Heidi’s Bier Bar, Proud Mary og Rabalder Bar. Tilbuddet gælder gennem Rekoms betalingsapp, og målet er at skabe et mere inkluderende festmiljø, hvor der er plads til også at vælge alkohol fra.

Baggrunden for kampagnen er en ny undersøgelse, som analyseinstituttet Ipsos har gennemført for Carlsberg. Her svarer 80 procent af unge mellem 18 og 25 år, at de ønsker en bedre alkoholkultur, hvor det er socialt acceptabelt at takke nej eller skrue ned for forbruget. Samtidig oplever over 40 procent, at der i høj eller meget høj grad forventes alkoholindtag ved sociale arrangementer.

Carlsberg Danmarks direktør, Peter Haahr Nielsen, fremhæver, at budskabet om mådehold bliver stærkest, når det kommunikeres dér, hvor de unge rent faktisk går i byen. Derfor spiller samarbejdet med Rekom – der står bag 89 barer og klubber som Rustik, Pioner Bar og Crazy Daisy – en central rolle i kampagnen.

Kampagnen støttes desuden af reklamer, kortfilm og samarbejder med influencere og festivaler, herunder Roskilde Festival og Rasmus Brohave. Hos Carlsberg mener man, at forandring er mulig så længe budskabet leveres med humor og autenticitet.

Anbefalet til dig