Det kan være svært at forholde sig til de store summer og beslutninger i dansk politik, men her er en historie, der kan få selv de mest afslappede øjenbryn til at hæve sig.
Udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen har fået adgang til en privilegeret ordning, som ikke mange andre kan prale af.
Med den netop vedtagne finanslov for 2025 står det klart, at Lars Løkke Rasmussen fremover kan benytte privatfly efter behov – og uden at skulle forsvare eller forklare sine valg.
Ændringen betyder, at han sidestilles med statsministeren, når det kommer til brugen af Forsvarets luksusfly eller charterede alternativer.
Denne ændring, som nu formelt er skrevet ind i finansloven, har allerede fået kritik til at vælte ind fra flere sider af Folketinget.
Blandt andet Enhedslisten og De Konservative har udtrykt stor skepsis over, at en minister kan bruge millioner på privatfly, samtidig med at mange danskere kæmper med hverdagens økonomiske udfordringer.
Dette skriver Ekstra Bladet.
Med ordlyden i lovgivningen står det nu sort på hvidt, at udenrigsministeren ikke længere skal dokumentere økonomiske overvejelser eller begrunde brugen af privatfly.
Hidtil skulle sådanne flyvninger forklares og dokumenteres.
En dyr ordning med mange spørgsmål
Ændringen kommer efter en række allerede omstridte rejser.
Ifølge tidligere opgørelser har Lars Løkke brugt over 2,8 millioner kroner på privatfly, herunder én enkelt rejse til én million kroner.
Dette mønster vækker opsigt, særligt fordi Danmark i samme periode har kæmpet med at få DSB’s tog til at køre til tiden og levere en stabil offentlig transport.
Forsvaret planlægger endda at lease nye privatfly til over 300 millioner kroner, som også udenrigsministeren skal kunne benytte.
Kritikken går derfor på, om det er rimeligt at tilbyde luksuriøse løsninger i en tid, hvor mange efterlyser mere ansvarlighed og bæredygtighed i politikernes beslutninger.