Opkøb mellem virksomheder og konkurser er desværre en del af hverdagen.
Nogle gange kan forretninger ikke køre rundt, og må derfor sælge deres aktiver og dreje nøglen om.
Det var sagen for elselskabet b. energy, der solgte både deres brand og deres eksisterende kunder til selskabet Velkommen.
Senere skulle det dog vise sig, at salget tilsyneladende var med en udtænkt en kreativ løsning, hvor de kan slippe for at betale over 9000 kunder, der har penge til gode.
Det skriver Ekstra Bladet.
Sagen starter tilbage i april, hvor Velkommen opkøbte b. energy’s brand og kundebase. Men blot få måneder senere blev en del af b. energy erklæret konkurs.
Den del af virksomheden, der gik konkurs, blev hurtigt omdøbt til det kryptiske "12.04.2024 A/S".
Det efterlod omkring 9.382 tidligere kunder med penge til gode. Kunderne er nu blevet en del af konkursboet, mens de øvrige kunder fortsat modtager strøm under det oprindelige b. energy-brand, nu ejet af Velkommen.
Trods konkursen ser det ud til, at b. energy og 12.04.2024 A/S ikke er helt uafhængige af hinanden.
Sidste år blev b. energy dømt for ulovligt at tilbageholde tilgodehavender fra kunder, der havde skiftet selskab.
Forsyningstilsynet oplyser, at b. energy tilbage i maj oplyste, at de havde udbetalt midler til 4.672 kunder, mens 9.382 stadig havde penge til gode. Planen var, at disse midler skulle tilbagebetales senest 1. juli, men den 24. juni blev selskabet taget under konkursbehandling.
Velkommen har på vegne af b. energy erklæret, at de ikke kan forbindes med 12.04.2024 A/S og understreger, at deres kunder ikke mangler at få tilbagebetalt tilgodehavender.
Alligevel står tusindvis af tidligere b. energy-kunder tilbage uden deres penge og med en masse ubesvarede spørgsmål om elselskabernes manøvrer.