Forbrugerombudsmanden har politianmeldt Grøn Elforsyning for systematisk at have vildledt kunder og overtrådt reglerne for telefonsalg uden samtykke. Selskabet anklages også for gentagne brud på markedsførings- og forbrugeraftaleloven.
Elselskabet Grøn Elforsyning har i adskillige tilfælde kontaktet forbrugere uden tilladelse og angiveligt brugt misvisende informationer for at få dem til at skifte elselskab. Ifølge forbrugerombudsmand Torben Jensen, som udtaler sig i en pressemeddelelse, har Grøn Elforsyning ikke blot ignoreret krav om gyldigt samtykke, men også vildledt kunder med påstande, der skulle få dem til at tro, de allerede havde en aftale med selskabet.
Sådan skriver Berlingske i dag.
Et væld af klager
Blandt de 27 klager, Forbrugerombudsmanden har modtaget, rapporterer 17 forbrugere, at Grøn Elforsynings telefonsælgere fremlagde urigtige oplysninger. I visse tilfælde udgav sælgerne sig for at være fra selskaber som “Grøn Energi” eller “Grøn El” eller hævdede direkte at repræsentere kundens nuværende elselskab.
Grøn Elforsyning er i forvejen kendt hos myndighederne. Tidligere har selskabet modtaget to officielle påtaler fra Forsyningstilsynet for fejlagtig indberetning af data til elpris.dk, hvor forbrugere kan sammenligne priser. Hertil har Forbrugerombudsmanden tidligere indskærpet reglerne for selskabet, da de ikke havde tydeliggjort betingelserne for opsigelse af elaftaler.
Erhvervsorganisationen Green Power Denmark advarede i oktober danske forbrugere om, at "skruppelløse elselskaber" ofte skifter kunder til egne selskaber uden deres viden eller samtykke. Klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard (M) oplyste i samme forbindelse til Jyllands-Posten, at han overvejer strengere straffe for elselskaber, der ikke overholder reglerne.