Føtex til kunder: Skift det omgående!

Af: Thea Andersen

|

20/07/2022

Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
I op til én måned ad gangen har Føtex-ansatte haft adgang til kundernes passwords. Nu rådes de til at skifte det omgående!

Lige nu læser andre også

Den danske supermarkedskæde har netop konstateret et internt sikkerhedsbrud, og har derfor vanskelligheder med at beskytte kundernes private passwords.

Det er Salling Group selv, der skriver det i en mail ifølge SE og HØR.

I mailen - som er blevet sendt til kunderne, der benytter hjemmelevering hos Føtex - erkender supermarkedskæden, at de ved en menneskelig fejl har givet de ansatte i IT-afdelingen adgang til kundernes mailadresse og passwords.

Og det er faktisk temmelig alvorligt, da mange danskere har det samme password forskellige steder - på trods af det er en dårlig idé.

Normalt skal passwords, som du for eksempel indtaster på Føtex.dk, krypteres, inden de gemmes. Således passwordet bliver usynligt.

Men på grund af den menneskelige fejl hos Salling Group har kundernes mailadresse og passwords i op til én måned ad gangen været synlige.

Det skriver SE og HØR.

Dog er det uvist, hvor længe sikkerhedsbruddet i alt har varet.

Vi har ingen grund til at tro, at dit password er blevet misbrugt
Salling Group

Selvom Salling Group ikke vurderer, at IT-afdelingen har misbrugt adgangen, så bør du reagere.

De ramte Føtex-kunder rådes nu til at skifte det password, det handler om - og ikke kun på Føtex.dk, men også alle andre tjenester, hvor de har brugt passwordet.

"Det kan f.eks. være, hvis du har brugt det samme password på din e-mailkonto, Netflix, Facebook m.v.," skriver supermarkedskæden i mailen.

Foto: Screenshot

Beklager meget

Efter sikkerhedsbruddet blev alle logfiler i værktøjet er slettet med det samme, og værktøjet er nu ude af drift.

"Vi beklager meget de gener, som du måtte opleve på grund af sikkerhedsbruddet," slutter Salling Group.

De har meldt sig selv til Datatilsynet, oplyser SE og HØR

Anbefalet til dig