Kæmpe øl-gigant stopper salg: Efterspørgslen stikker helt af

Af: Alberte B. C.

|

06/12/2024

Nyheder
Foto: Pack-Shot/Shutterstock
Foto: Pack-Shot/Shutterstock
Så svært er det at få fat i øllen nu

Lige nu læser andre også

Guinness, den ikoniske irske øl, er blevet så populær i Storbritannien, at producenten Diageo nu er nødsaget til at begrænse salget.

Det er især unge og kvinder, der er blevet glade for øllen, der oplever en massiv opblomstring takket være sociale medier.

"I løbet af den seneste måned har vi set en usædvanlig efterspørgsel på Guinness i Storbritannien. Vi har maksimeret udbuddet, og i samarbejde med vores kunder arbejder vi på, at distributionen foregår så effektivt som muligt," oplyser en talsperson fra Diageo ifølge Ekstra Bladet.

Sociale medier sætter skub i salget

En trend kaldet splitte G’et har taget sociale medier med storm.

Trenden går ud på at tage en tår af øllen og få grænsen mellem øl og skum til at ligge midt i "G’et" i Guinness-logoet.

Denne legende tilgang har især tiltrukket yngre forbrugere og kvinder, som nu flokkes om at nyde det sorte guld.

Salget af Guinness, som ellers tog et dyk mellem juli og oktober, er nu femdoblet, når det måles på antallet af fustager.

Denne dramatiske vækst har dog skabt logistiske udfordringer for Diageo, som forsøger at følge med efterspørgslen.

Guinness’ popularitet har bevæget sig langt fra de traditionelle pubber og er blevet en kultfavorit blandt yngre generationer, der også ser øllen som en del af en livsstilstrend.

Medietrenden ser ud til at cementere Guinness som en tidssvarende drik, der appellerer til en bredere demografi end tidligere.

Guinness' succes giver dog en smag af uventede problemer, hvor forsyningskæden sættes under pres.

Spørgsmålet er, om øl-giganten kan holde trit med den stigende efterspørgsel.

Anbefalet til dig