Kongehuset dropper dansk brand

Af: Thea Andersen

|

07/07/2022

Nyheder
Foto: Steen Brogaard, Kongehuset
Foto: Steen Brogaard, Kongehuset
Nu dropper Kongehuset det populære danske brand.

Lige nu læser andre også

Odense Marcipan, Illums Bolighus, Arla, LEGO og Clausens Fiskehandel. Alle er blandt de 103 danske hofprædikater og fem udenlandske prædikatholdere for Kongelige Hofleverandør, Leverandør til Det Kongelige Danske Hof og Udenlandske Prædikatholdere.

Men snart mister ét af medlemmerne retten til at kalde sig Kongelig Hofleverandør.

Den 16. april 2023 dropper Kongehuset nemlig det danske skobrand Ecco fra listen. Det sker efter, at prædikatet, som tildeles for en periode på fem år (med særlige undtagelse), udløber, og Kongehuset altså ikke ønsker, at forlænge prædikatet.

Det skriver TV Guide.

Hverken Ecco eller Kongehuset meddeler, hvad der ligger til grund for beslutningen. Men en helt grundlæggende forudsætning for at kunne bære titlen er ikke overraskende, at Hoffet fortsat køber firmaets produkter eller serviceydelser.

Det kan dog tyde på, at skobrandets ageren efter at Rusland invasion af Ukraine den 24. februar.

Det fik nemlig mange virksomheder til at trække sig ud af Rusland, men Ecco valgte som en af eneste at fortsætte sine aktiviteter der. Det har selvsagt mødt enorm kritik fra flere steder. Som konsekvens heraf har flere butikker - og nu Kongehuset - droppet Ecco.

Eccos administrerende direktør, Panos Mytaros, forsvarer dog Ecco med, at de har et ansvar for deres ansatte i landet. Her har skobrandet knap to tusinde ansatte fordelt på 200 butikker.

Desuden er Rusland et lukrativt marked, og nye tal viser et årlig overskud på et trecifret millionbeløb. Konkret har Ecco et overskud på 103 millioner kroner før skat.

I Danmark går det dog den anden vej. Flere forhandlere har valgt at droppe Ecco på grund af kontakten til Rusland. Blandt andet stormagasinet Magasin samt detailkæden Euro Sko, hvor mærket ikke længere føres.

Anbefalet til dig