De seneste seks måneder har politiet haft mulighed for at beslaglægge biler, der er blevet brugt til vanvidskørsel. Og selvom langt størstedelen af danskerne er positive overfor den nye lovgivning, så er opbakningen især lav hos to grupper af danskere. Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for Gjensidige. Det fortæller selskabet i en pressemeddelelse
Den 31. marts trådte nye regler om vanvidsbilisme i kraft, hvilket betød, at politiet kunne konfiskere biler, der havde været involveret i hensynsløs kørsel - også selvom bilen var ejet af en anden end føreren. Siden da er 510 køretøjer blevet beslaglagt af politiet, og det bliver overordnet set som positivt af langt størstedelen af danskerne.
Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for Gjensidige.
Her svarer knap tre ud af fire af de adspurgte, at det er helt i orden, at politiet kan beslaglægge biler, der er brugt til vanvidskørsel, selvom føreren ikke ejer bilen.
Og i samme ombæring svarer knap syv ud af ti, at den nye lovgivning har haft en positiv effekt på at nedbringe antallet af vanvidsbilister.
“Konfiskering af biler har været et stort emne det sidste halve år - især biler, der føres af andre end ejeren selv, har været diskuteret stort. Når mange danskere støtter ordningen og tror, at den kan give succes med at nedbringe vanvidskørsel, viser det, at lige præcis denne form for egoistisk og farlig adfærd er noget, mange vil gøre meget for at bekæmpe, og det er meget positivt. For det er netop denne type tiltag, og den massive opbakning, der kan være med til at give færre skader i trafikken,” siger Henrik Sagild, direktør for Skade i Gjensidige
Bilejere bakker op
Det er dog ikke alle grupper af danskere, der er lige begejstrede for den nye lov. For selvom bilejere generelt set bakker op om lovgivningen, så er der kun tilslutning hos omkring halvdelen af de adspurgte blandt 18-29-årige og hos bilister, der leaser eller kører firmabil.
Men ifølge Henrik Sagild, er det ikke så overraskende, da det ofte er de to grupper, der risikerer at komme i klemme i lovgivningen.
"Det er glædeligt, at opbakningen blandt bilejere er stor, men samtidig overrasker det mig ikke, at unge og danskere, der leaser og kører i firmabil, generelt er mere skeptiske. For ud over at miste bilen, risikerer de også, at stå med et erstatningskrav fra selskabet der leasede bilen ud til dem eller fra deres arbejdsgiver, ligesom vi desværre ofte ser en overvægt af unge mænd i sager om vanvidsbilister,” siger Henrik Sagild i pressemeddelelsen