Lurpak har netop gjort det: Tv-kok raser mod ny trend og kommer med klar opfordring

Af: Lucas Andreas

|

22/08/2024

Nyheder
privat
privat
Tv-kokken James Price er ikke tilfreds.

Lige nu læser andre også

Plantebaserede produkter bliver stadig mere dominerende i supermarkedernes kølediske, hvilket afspejler en voksende interesse for alternativer til traditionelle animalske fødevarer.

Men ikke alle er overbeviste om, at denne udvikling er en positiv ændring.

James Price, den populære tv-kok fra DR-programmet "Spise med Price", udtrykker en klar præference for klassiske ingredienser som smør fra mælk og kød fra dyr.

I en samtale på B.T.s podcast "Spar Kassen" udtrykker Price sin skepsis over for den stigende tendens til at erstatte animalske produkter med plantebaserede alternativer.

Han mener, at smagen af plantefars er utilfredsstillende, og han stiller spørgsmålstegn ved nødvendigheden af at skabe planteprodukter, der efterligner kød.

"Jeg synes, det er fint, at vi siger, den mængde af kød, vi indtager, er for voldsomt og for stor. Og det sætter for stor et aftryk på klimaet. Men hvad jeg ikke forstår, det er, at vi så prøver at lave noget, der ligner kød," siger Price og udfordrer dermed logikken bag de plantebaserede kødalternativer.

Price går også et skridt videre og henvender sig direkte til veganere.

Han undrer sig over, hvorfor man, efter at have valgt at undgå kød, alligevel søger produkter, der minder om det. "Gud velsigne dem, de må mægtigt gerne være veganere, det er slet ikke det. Men når du har besluttet, at du ikke vil spise kød, hvorfor vil du så spise noget, der hedder sådan noget kødagtigt?" spørger Price, som opfordrer til ærlighed omkring, hvad der egentlig spises.

Debatten om plantebaserede fødevarer er et varmt emne i disse tider, og Price's synspunkter giver anledning til refleksion over, hvad vi ønsker at få ud af vores mad, og hvordan vi vælger at fremstille den.

Lurpak har netop gjort det

Det er ikke længe siden, at Arla Foods lancerede deres Lurpak®i Plantebaseret variant, der kommer på det britiske og danske marked.

Investering i nye produkter er en vigtig del af Arlas vækststrategi og lanceringen af Lurpak® i en plantebaseret variant er en af faktorerne, der skal styrke virksomhedens brands på nøglemarkederne.

Da flere forbrugere køber både mejeriprodukter og alternativer, sigter Lurpak® Plantebaseret mod at imødekomme de ændrede forbrugerkrav og nye forbrugsvaner.

Anbefalet til dig