Mastercard med nyt tiltag: Vil påvirke over 1 million danskere ved betaling

Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
En lang række danskere vil mærke det.

Lige nu læser andre også

Over en million danskere har i dag en aktiv Brobizz-aftale, hvilket gør Brobizz til en af de største digitale serviceudbydere i Danmark.

Med så mange kunder er Brobizz et oplagt mål for svindel for skruppelløse kriminelle. De senere år er mange tusinde kunder blevet forsøgt svindlet med såkaldte phishing-mails.

Svindelen foregår typisk ved at benytte Brobizz’ navn og logo i falske mails i et forsøg på at lokke betalingsoplysninger fra kunderne med forklaringen om, at de skal opdatere deres Brobizz-aftale.

Nu skal en ny token-teknologi gøre det lidt sværere for svindlere.

Med den nye løsning, der er indført i et samarbejde mellem Brobizz og Mastercard, vil udløbne eller spærrede betalingskort automatisk blive opdateret.

Sådan skriver Brobizz i en pressemeddelelse.

”Vores vigtigste opgave er at levere en sikker og effektiv betalingsløsning til vores kunder. Den nye token-løsning er derfor et vigtigt våben mod svindlerne, da man ikke længere skal holde øje med, om ens betalingsoplysninger er korrekte. Det sker nu helt automatisk, hvis man f.eks. har tilknyttet et Mastercard til sin nummerpladebetaling eller bizz-produkt”, fortæller Helene Holm Heitmann, chef for Brobizz Privat.

Reduceret risiko for svindel

Hos Mastercard, der har udviklet den nye token-teknologi, som bruger kryptering til at beskytte følsomme oplysninger, løser den især to udfordringer.

”Token-teknologi er en innovativ løsning, der adresserer to vigtige områder: For det første sikrer den, at vores kunders betalingsoplysninger altid er opdaterede og mere sikre end før,” siger Peter Olbing, der er Senior Vice President, Retail & Commerce, Mastercard, Northern Europe, og tilføjer:

"For det andet vil de altid opdaterede og tokeniserede kortoplysninger, ud over at være mere sikre, også sikre en bedre og mere problemfri kundeoplevelse ved betaling. Over tid vil Mastercard gøre denne teknologi mere tilgængelig for danske forbrugere med ambitionen om at øge både kundernes bekvemmelighed og sikkerhed, hvilket vil bidrage til smartere og mere effektive betalingsinfrastrukturer på tværs af byer og lande."

Med den nye teknologi, er forældede betalingsoplysninger ikke længere et problem for langt de fleste af Brobizz’ kunder, og derfor vil henvendelser derom fremadrettet kunne genkendes som spam.

Alligevel er det vigtigt, at kunderne fortsat er på vagt, fastslår Helene Holm Heitmann.

”Vi kan ikke forhindre, at danskerne modtager phishing-mails, og derfor gør vi meget ud af at oplyse vores kunder om, at hos os, skal man ikke opdatere sit betalingskort. Modtager man sådan en mail fra Brobizz, er den altså falsk”.

Anbefalet til dig