I og med at vi befinder os i en digital tidsalder, kan det godt betale sig at være på dupperne over for de forskellige fælder, som cyberkriminelle lægger ud.
Med andre ord bør man være op vagt, når man bevæger sig rundt på nettet.
Selvom der ofte bliver advaret imod diverse svindelnumre, hænder det alligevel, at uskyldige borgere bliver snydt.
Derfor gælder det også om at spidse ører, når der udsendes en advarsel via 'Mit digitale selvforsvar' - og det er netop sket.
Denne gang er det MobilePay, der har udsendt en advarsel til samtlige af sine brugere.
"Vi oplever desværre stadig , at en stor del af vores kunder gennem Messenger, Snapchat, Instagram og lignende, modtager beskeder fra svindlere, der udgiver sig for at være bekendte/familiemedlemmer, med det svigagtige formål at stjæle deres penge," skriver betalingstjenesten i advarslen.
Efterfølgende kommer MobilePay med en klar opfordring til, hvordan du skal forholde dig, hvis du modtager en besked, som ser ud til at være fra en bekendt:
"Så hvis du modtager en besked – angiveligt fra en af dine bekendte eller familiemedlemmer, der beder om penge, så skal du være på vagt."
Tjek det altid
Ofte beder svindlerne om en hurtig overførsel af penge over MobilePay - enten til en ny telefon fordi de har mistet den gamle, fordi de er strandet et sted og skal bruge penge, eller fordi de har brug for at betale for en vare hurtigt og ikke selv kan betale.
MobilePay har derfor delt et par gode råd, så du undgår at sende penge til en svindler.
"Kontakt personen over en anden platform end den som du bliver kontaktet over, prøv eventuelt at ringe til personen for at bekræfte at du skriver med den rigtige person," lyder det første råd.
"Tjek modtageren på pengene før du sender! Hvis du bliver bedt om at overføre penge over MobilePay, så tjek hvem der står som modtager før du godkender betalingen. Er det ikke den person, der kontakter dig, skal du IKKE godkende betalingen," skriver MobilePay afslutningsvist.