Irma tager et nyt skridt i retning af mere dyrevelfærd. Det sker som en del af en samlet plan fra Coop, der øger dyrevelfærden for kyllinger på en række områder. Det oplyser Coop Danmark i en pressemeddelelse.
Det betyder, at Irma pr. 1. maj i år stopper salget af de hurtigt voksende kyllinger.
”Irmas kunder er mere kvalitetsbevidste og er vant til, at Irma går forrest. Og selv om vi står i en tid, hvor der bliver mere og mere fokus på pris, så kommer vi kunderne i møde og stopper salget af de kyllinger, der har det korteste liv. Dermed skriver vi et nyt kapitel i en lang række af afgørende forbedringer af dyrevelfærden i Danmark, som Irma har stået for,” siger kædedirektør Jan Larsen, Irma.
Derudover vil kyllingerne i alle Coops butikker fremover blive mærket med enten ”Langsommere voksende” eller ”Hurtigt voksende.”
Samtidig har Coop besluttet at udfase de hurtigt voksende kyllinger i det faste sortiment fra 2025.
”Det er en naturlig fortsættelse af vores arbejde gennem mange år med at løfte dyrevelfærden i et tempo, hvor kunderne følger med. Derfor tager vi nu dette skridt, så man kan se direkte på pakken, om der er tale om en hurtigt eller langsommere voksende kylling,” siger CSR-chef i Coop, Thomas Roland.
Foto: Shutterstock
Informationen vil være at finde på fersk kylling i Coops egne varemærker i alle Coops kæder i løbet af de kommende måneder.
Irma består af 67 supermarkeder, der primært er i Storkøbenhavn.
Irma og Coops indsats på dyrevelfærd:
- 1930 Danmarks første dyrevelfærdsregler indføres af FDB og omhandler æglæggende høns
- 1994 Stop for salg af buræg i Irma
- 2013 Stop for salg af ål, da den er truet
- 2016 Indfører Dyrevelfærdshjertet, en mærkningsordning som på tværs af kødtyper angiver graden af dyrevelfærd
- 2017 Irma fjerner buræg som ingrediens i egne varer
- 2018 Coop fjerner buræg fra alle butikker
- 2021 Samarbejde med Dueholm om øget dyrevelfærd for æglæggere
- 2022: Irma stopper salg af hurtigt voksende kyllinger