Mobiltelefonen og sociale medier får ofte skylden for at stjæle vores opmærksomhed og drukne os i information, men ny forskning fra Københavns Universitet peger på en anden forklaring. Ifølge forskerne fungerer vores opmærksomhedssystem faktisk utrolig effektivt – og det er præcis dette system, som techfirmaer udnytter ved at præsentere os for belønnende indhold.
Opmærksomhed søger belønning
I et studie ledet af lektor Thor Grünbaum og professor Søren Kyllingsbæk fra Københavns Universitet blev forsøgspersoner præsenteret for konkurrerende valg på en computerskærm. Formålet var at se, hvad der styrer deres opmærksomhedsskift, når de vælger mellem forskellige belønningsmuligheder. I eksperimentet blev deltagerne bedt om at vælge en af flere bokse, der hver især kunne indeholde et varierende antal point, og de valgte boksene ved hurtigt at fokusere på et hjørne af skærmen, hvor et bogstav blev vist.
Forskerne opdagede, at deltagerne næsten altid valgte de handlinger, der gav dem den højeste belønning, frem for blot at følge en rutine eller vane. "Ved at associere de forskellige opmærksomhedsskift med belønninger, kan vi se, at valget med den højeste belønning oftest vinder konkurrencen," forklarer Thor Grünbaum. Det understreger, hvordan vores hjerner er bygget til at prioritere valg, der giver os mest tilbage i form af belønninger.
Vores værdier overtrumfer vaner
Grünbaum og Kyllingsbæk konkluderer, at vores opmærksomhed i højere grad styres af vores subjektive værdier end af vanemæssige handlinger. Det betyder, at selv når vi har en stærk vane, vælger vi oftest den handling, der giver os den største umiddelbare gevinst, hvis vi bliver præsenteret for flere muligheder. "Dette viser, at vores adfærd i høj grad styres af, hvad vi tillægger størst værdi," siger Grünbaum.
Techfirmaer udnytter vores belønningssystem
Forskningen peger på, at det er upræcist at sige, at techfirmaer som Facebook og Google "stjæler" vores opmærksomhed. Snarere præsenterer de os for belønninger, som vores hjerne selv vælger at opsøge. Ifølge forskerne er techfirmaernes strategi netop at skabe indhold, som vi opfatter som belønnende, og som dermed aktiverer vores opmærksomhed på samme måde som i eksperimentet. Techfirmaerne bygger således på en forståelse af vores opmærksomhed, hvor de belønner os med indhold, der tilfredsstiller vores værdi- og belønningssystem.
Langtidsplanlægning og hverdagsopgaver
Det næste mål for forskerne er at forstå, hvordan opmærksomhed og belønninger påvirker langtidsplanlægning, når vi forsøger at huske og handle på vores intentioner over længere tid. Eksempler som at huske at købe ind på vej hjem fra arbejde er områder, Grünbaum og Kyllingsbæk nu ønsker at udforske yderligere. "Omgivelserne spiller også en rolle," forklarer Grünbaum. "Et skilt med et supermarked kan f.eks. aktivere vores intention om at købe ind."
Forskningen giver et nyt perspektiv på vores opmærksomhed og viser, at vores evne til at vælge belønnende handlinger fungerer stærkt, men kan udnyttes af aktører, der kender til vores belønningssystem.