Ny type fartkontrol på vej

Nyheder
Foto: Shutterstock
Hidtil har politiet måttet nøjes med at opstille automatisk trafikkontrol-udstyr.

Lige nu læser andre også

Torsdag og fredag formåede fartkontrollen at blitze hele 458 danskere, der susede ud af Vestmotorvejen tæt på Storebæltsbroen på Korsør-siden, hvor man må køre 110 km/t.

Dette bliver takseret til 1.000 kroner i bøde, men for to billister, som kørte så hurtigt, blev bøden i stedet takseret til 5.500 kroner.

Bøderne betyder, at det skæppede godt i statskassen, da bøderne samlet løber op i næsten en halv million kroner. 

Det skriver Fyns.dk.

I løbet af det kommende år vil der dog blive taget strammere midler i brug for at få danskerne til at sænke farten på Storebæltsbroen og også i Øresundstunnelen, hvor der allerede nu er blevet opsat fartkontrol.

Fartkontrollen, der er automatisk, vil dog komme til at blive opdateret, så de, der kører for hurtigt, ikke blot kan bremse ned, inden de bliver blitzet, da Benny Engelbrecht vil sætte en såkaldt strækningskontrol i drift. 

Strækningskontrollen fungerer ved, at der opsættes to kameraer ved strækningen, hvor det første kamera, når passeret, tænder stopuret og begynder at tælle, og når bilen passerer det andet kamera, vil tiden stoppe. 

Når man har tiden, vil man derefter kunne beregne gennemsnitshastigheden, som bilen har kørt mellem de to kameraer, og hvis man kører over det tilladte, vil man modtage en bøde i e-Boks.

Opgørelser fra Vejdirektoratet fra 2019 viser, at 85 procent af billisterne kører for hurtigt ved tunnelindgangen til Øresundsforbindelsen, hvorimod der er tale om 50 procent, der kører for hurtigt på Storebæltsbroen.

Anbefalet til dig