Der er ingen tvivl om, at EU gør sit yderste for at skabe en grønnere fremtid.
I den forbindelse kigger de især mod biler, da de udleder en masse CO2 - og nu har det set dagens lys, at der er nye regler på vej.
Faktisk er reglerne så strenge, at de kan presse en særlig biltype ud af markedet allerede fra næste år.
Indtast din nummerplade i formularen fra Samlino herunder, så kan du hurtigt og nemt se om du kan spare penge på din bilforsikring. (Reklamelink)
De nye regler, der træder i kraft ved årsskiftet, stiller høje krav til de miljødata, som plug-in hybrider skal opfylde for at opnå typegodkendelse.
Formålet er at skabe et mere præcist billede af bilernes faktiske CO2-udledning.
Sådan skriver mediet Carup.
Hidtil har opgørelser af hybridernes energiforbrug antaget, at 70-85 procent af kørslen foregår på el, men en undersøgelse fra International Council on Clean Transportation (ICCT) viser en anden virkelighed.
Ifølge ICCT kører privatbrugere kun mellem 45 og 49 procent på el, mens hybridbiler brugt af virksomheder ligger endnu lavere med 11-15 procent.
Tallene betyder, at de faktiske CO2-tal for plug-in hybrider er markant højere, end man har troet, hvilket EU's nye regler har til hensigt at korrigere.
Fra 1. januar 2025 vil typegodkendelser kræve en mere nøjagtig måling af brændstofforbruget, hvilket kan føre til højere afgifter og dårligere emissionstal for producenterne.
Samtidig forventes det, at reglerne gradvist bliver strammet frem mod 2027, hvor nogle mener, at de nye krav kan ende med at blive et farvel til plug-in hybrider.
Ifølge Per Öhlund, der arbejder ved Transportstyrelsen, vil det nye regelsæt betyde, at bilproducenter skal tilpasse teknologien i hybridbilerne for at imødekomme de højere CO2-værdier og få dem godkendt.