Nye parkeringsregler træder i kraft inden længe: Det er ikke længere gratis

Nyheder
Foto: Privat
Fremover skal pengepungen op af lommen.

Lige nu læser andre også

Betalingsparkering, beboerlicenser og p-afgifter skæpper fortsat godt i landets kommunekasser, hvor p-indtægterne har rundet en milliard kroner.

Helt præcist parkerede bilisterne sidste år for 1.081.070.247 kroner, hvilket er ny rekord.

Det viser FDMs gennemgang af de kommunale parkeringsindtægter for 2023.

Af milliardbeløbet stammer de knap 792 millioner kroner fra betalingsparkering og beboerlicenser, mens de 289 millioner kroner kommer fra parkeringsafgifter.

Dermed er kommunernes bruttoindtægter fra parkering på 10 år vokset med knap 300 millioner kroner.

Som om det ikke var nok, så vil der meget snart komme flere penge i kassen, da der bliver lavet om på en ellers elsket parkeringsfordel.

I 2025 skal de københavnske bilister nemlig til at finde penge frem i forbindelse med parkering om søndagen.

"Ligeledes er det slut med gratis søndagsparkering. Fra 2025 vil beboerlicenser for elbiler udgøre 1.200 kroner årligt, og taksten for benzinbiler med laveste brændstofforbrug vil udgøre 1.800 kroner årligt fremadrettet," skriver TV 2 Kosmopol.

Det har et flertal i Borgerrepræsentationen besluttet ifølge Berlingske.

Gratis får en pris - og prisen bliver høj

Som om det ikke var nok, stiger parkeringspriserne generelt i hele hovedstaden.

I dag er den dyreste zone, den røde, takseret til 43 kroner i timen, men nu bliver de øvrige zoner også markant dyrere.

Grøn zone, der tidligere kostede 25 kroner, vil fremover koste det samme som rød.

Blå zone går fra 16 til 25 kroner, og gul zone hopper fra 12 til 16 kroner i timen. Dermed står det klart, at det vil være endnu dyrere at have sin bil med i byen, uanset hvor man parkerer.

Overborgmester Lars Weiss (S) forklarer, at formålet med de nye takster ikke er at skabe en pengemaskine for kommunen, men derimod at regulere trafikken i København.

"Når vi går ind og regulerer på parkering, er det for at regulere adfærden for københavnere og dem, der kommer udefra," siger han.

Selvom 525 offentlige parkeringspladser på gadeplan nedlægges for at gøre plads til nye grønne byrum, er der også positive nyheder.

Der er nemlig blevet afsat penge til at etablere 2.100 nye parkeringspladser i private anlæg.

Anbefalet til dig