Populær kæde i modvind: Er tilbuddene for gode til at være sande?

Af: Alberte B. C.

|

06/01/2025

Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Har kunderne grund til at føle sig snydt?

Lige nu læser andre også

Når priserne skilter med store besparelser, er det let at blive fristet, men en nærmere gennemgang af Powers "Store Udsalg" har rejst spørgsmål om ægtheden af de annoncerede tilbud.

Flere produkter, der markedsføres som stærkt nedsatte, kostede ifølge en gennemgang af Ekstra Bladet det samme for blot 30 dage siden under Black Friday.

Blandt andet gælder det et LG OLED TV, en Samsung tablet og Apple AirTags, hvor priserne ifølge prissammenligningssiden Pricerunner har været identiske eller kun lidt lavere tidligere.

Ifølge loven må varer først markedsføres som "på tilbud", hvis den oprindelige pris har været gældende i minimum 30 dage.

Forbrugerrådet Tænk kritiserer praksissen, som de mener er på kanten af vildledende markedsføring.

"Det er jo desværre en meget normal praksis, hvor loven bliver udnyttet til fulde, selvom det ikke ligefrem er hensigten med loven... Men i det her tilfælde kan man jo godt sætte spørgsmålstegn ved, om der overhovedet er tale om et tilbud," siger jurist Ida Nynne Reislev.

Hos Power afviser man kritikken og fastholder, at de overholder gældende lovgivning.

Mens Power understreger, at tilbuddene er lovlige, påpeger Forbrugerrådet, at markedsføringen kan skabe en illusion af store besparelser, der risikerer at vildlede kunderne.

Anbefalet til dig