Skattestyrelsens kontrol afslørede utallige regelbrud: Nu igangsættes nyt tiltag

Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Det er ikke sidste gang, at Skattestyrelsen har udført kontrol på området.

Lige nu læser andre også

Revisorer, bogholdere, juridiske rådgivere og advokater er eksempler på personer, der rådgiver andre om, hvordan man fx angiver og betaler skat og moms korrekt.

Den ydelse skal rådgiveren selv angive og betale skat og moms af. Nye tal fra Skattestyrelsen viser imidlertid, at det ikke er alle, der gør det.

I perioden fra 2023 til og med september 2024 har Skattestyrelsen afsluttet 87 kontroller af ejere af rådgivervirksomheder. Heraf har Skattestyrelsen fundet fejl i skatteangivelsen i 93 pct. af kontrollerne.

Det har ført til, at styrelsen efterfølgende har foretaget en regulering af rådgivervirksomhedens skatte- og momsangivelse.

Sådan skriver Skattestyrelsen selv i en pressemeddelelse.

Skattestyrelsen har udvalgt de rådgivervirksomheder, der er kontrolleret, ud fra en vurdering af væsentlighed, fx størrelsen på deres indtægter og risikoen for fejl. Der har i indsatsen været særligt fokus på at udvælge de rådgivervirksomheder, der udviste tegn på at have begået grove fejl.

I alt har kontrolindsatsen medført, at Skattestyrelsen i perioden har udsendt opkrævninger for ca. 41 mio. kr. Styrelsens kontrolindsats viser, at der både er tale om simple og grove fejl.

Sådan udfører Skattestyrelsen kontrollerne

Resultaterne af Skattestyrelsens kontroller er ikke udtryk for, at der er udbredte problemer i hele rådgiverbranchen. Det er derimod udtryk for, at Skattestyrelsens kontrolindsats er effektiv.

Når Skattestyrelsen udvælger rådgivervirksomheder til kontrol, sker det bl.a. på baggrund af målrettede udsøgninger og sammenstilling af allerede kendte skatteoplysninger.

Det hjælper med at udpege de rådgivervirksomheder, hvor der er stor sandsynlighed for fejl. Herefter sker der en prioritering af, hvilke sager der skal undersøges nærmere.

Blandt de rådgivervirksomheder, hvor der blev fundet fejl, er 63 pct. sendt videre til ansvarsvurdering i Skattestyrelsens straffesagsenhed.

Her bliver det afgjort, om fejlen er så grov, at den skal straffes med en bøde, eller om den skal oversendes til politiet med henblik på at få sagen afgjort ved domstolene.

Ny kampagne skal styrke regelefterlevelsen

Skattestyrelsen vil i den kommende tid køre en kampagne målrettet virksomheder og personer med egen rådgivervirksomhed inden for revision, bogholderi og juridisk rådgivning samt advokater.

Kampagnens formål er at øge kendskabet til Skattestyrelsens kontrolindsats, øge den oplevede opdagelsesrisiko samt bidrage til at påvirke regelefterlevelsen på længere sigt.

Konkret vil Skattestyrelsen formidle budskabet om øget kontrol på området gennem samarbejde med relevante brancheorganisationer, via annoncering i fagmedier og på LinkedIn samt med direkte kommunikation til målgruppen.

Anbefalet til dig