Som den første kommune i Danmark har Horsens Kommune etableret et lyskryds med pærer, der kun bruger 1 watt. Det reducerer udgifterne til el og ikke mindst udledningen af CO2. Signalanlægget med den strømbesparende teknologi er leveret af firmaet ITS Teknik og sidder i det lyskryds, der er blevet lavet ved Havneallé og Amaliegade, oplyser Horsens Kommune i en pressemeddelelse.
Allan Lyng Hansen, afdelingschef i Affald, Trafik og Ejendomme, forventer, at samme type lyskryds vil blive brugt, når der fremadrettet skal skiftes trafiksignaler ud andre steder i kommunen.
"I vores arbejde med det ambitiøse DK 2020-projekt har vi forpligtiget os til, at Horsens Kommune inden 2050 skal være CO2-neutral. For at opnå det skal vi selvfølgelig skrue på alle de knapper, vi kan, og det her er blot ét eksempel, hvor vi med ny teknologi kan spare på el-forbruget og dermed mindske udledningen af CO2," siger Allan Lyng Hansen.
Sådan ser Danmarks første trafiksignal af sin slags ud. Foto: Horsens Kommune
Samme lysstyrke
I det nye lyskryds sidder i alt 48 pærer, der hver kun bruger 1 watt. Til sammenligning bruger pærerne i de traditionelle lyskryds ca. 12 - 28 watt pr. pære.
"Så selvom det ligner et hvilket som helst andet signalanlæg, er det her altså væsentligt bedre for klimaet. Og selvom pærerne bruger langt færre watt, er lysstyrken den samme, så som bilist kan man ikke se forskel," forklarer Allan Lyng Hansen i pressemeddelelsen.
Han forventer derfor, at mange flere signalanlæg fremover vil blive af denne type.
"Det her er en god, grøn løsning, og vi vil kunne spare mere på både den økonomiske og den klimamæssige konto, når vi får flere af disse signalanlæg rundt omkring i kommunen," siger trafikchefen.
Gammel og nyt mikses
Generelt bliver der i Horsens Kommune arbejdet på forskellige tiltag, der skal øge hastigheden på den grønne omstilling. På trafikområdet er også udskiftningen af gadebelysningen i fuld gang, og her bliver de gamle pærer skiftet ud med LED-pærer, der bruger væsentligt mindre strøm.
Også i asfalteringen af veje bliver der arbejdet med grøn omstilling, når gammel asfalt bliver genanvendt.
"Vi bruger altid mellem 30 - 50 pct. af den gamle asfalt til at blande i nye asfaltbelægninger, og i nogle tilfælde bruger vi faktisk hele den gamle asfaltbelægning til at blande i den nye asfalt. Det handler om hele tiden at have for øje, hvor og hvordan vi kan højne den grønne omstilling," siger Allan Lyng Hansen.
Horsens Kommune arbejder sammen med en række lokale samarbejdspartnere på en ambitiøs klimaplan, der skal gøre Horsens Kommune CO2-neutral inden 2050. Horsens Kommune er udvalgt til at deltage i DK 2020-projektet, hvor en række kommuner skal udarbejde klimaplaner, der skal leve op til den samme standard for klimaplanlægning, der bliver brugt af verdens største og mest ambitiøse byer inden for den grønne dagsorden.