Store prisstigninger på vej mod danskerne: Især disse bilejere vil blive ramt

Nyheder
Foto: Privat
Foto: Privat
Dem der rammes hårdest, er dem der har mindst råd, lyder det.

Lige nu læser andre også

Danske bilejere står over for markante afgiftsstigninger, som vil ændre det at være bilejer i de kommende år. 

Dette er særligt relevant for ejere af benzin- og dieselbiler, som vil blive mødt med fire separate afgiftsforhøjelser.

Ifølge en opgørelse fra FDM vil disse stigninger, der har til formål at reducere CO2-udledningen i trafikken, påvirke den gennemsnitlige bilejer betydeligt. 

Det skriver B.T.

Et væsentligt element i denne plan er en ny kvotebetaling på CO2-udledning, som vil påvirke både benzin- og dieselforbrug.

Torben Lund Kudsk, afdelingschef for Økonomisk Politisk Sekretariat hos FDM, understreger alvoren af situationen: 

“Du bliver som bilejer beskattet hele fire gange, og som tallene viser så tydeligt, så går det kun én vej”, siger han og fortsætter:

“Du kommer til at betale to CO2-afgifter på bilen – ejerafgift og registreringsafgift – og snart også to på brændstoffet.”

FDM har fremlagt beregninger, der viser en betydelig stigning i omkostningerne ved at eje en benzin- eller dieselbil over de næste år. 

For eksempel vil ejere af benzinbiler opleve en årlig stigning på 515 kroner i 2024, og i 2030 vil det være 3.531 kroner dyrere at eje en brændstofbil. 

Tilsvarende vil ejere af dieselbiler se stigninger fra 300 kroner i 2024 til 3.213 kroner i 2030.

De eksakte tal for hvert år kan du se i B.T.s artikel, som du kan tilgå ved at trykke her.

Disse tal tager udgangspunkt i et kørselsbehov på 20.000 kilometer om året. FDM estimerer også, at EU-forordning ETS 2 vil medføre yderligere omkostninger fra 2027, hvor CO2-kvotebetalingen vil lægge ekstra omkostninger på brændstofpriserne.

Torben Lund Kudsk udtrykker bekymring for konsekvenserne af disse forhøjelser. Han påpeger, at de fattigste bliver hårdest ramt, da det er dem, der typisk kører i de ældre brændstofbiler.

Anbefalet til dig