Når de store banker udsender en advarsel, gælder det om at spidse ører.
Selvom man måske ikke er kunde i den pågældende bank, er det yderst sjældent, at man ikke får noget ud af at læse den.
Nu har Sydbank udsendt en advarsel via 'Mit digitale selvforsvar', som alle danskere bør tage til sig.
Sydbank oplever, at flere ældre kunder bliver kontaktet af falske bankmedarbejdere, som fortæller, at der er overført et større beløb til udlandet fra kundens konto.
Personen tilbyder den ældre kunde at komme og hente kortet, så overførslen til udlandet kan stoppes. Kort efter samtalen afhentes kortet, og personen får også udleveret pinkoden til kortet.
Ungdå at blive snydt - beskyt dig selv online i dag
Produkt
Navn
Pris
Forhandler
I nogle tilfælde ser Sydbank, at personen også spørger efter smykker og kontanter, som også er blevet udleveret.
Svindleren hæver typisk mellem 10.000 - 12.000 kroner i den nærmeste pengeautomat.
"Vi har de seneste dage set denne slags svindel i Padborg, Gråsten, Broager, Vejen og Grindsted, men også i Roskilde og Hillerød, så det kan forekomme overalt. Vær meget opmærksom, hvis du bliver ringet op af banken," skriver Sydbank i advarslen.
Ingen banker vil bede om en pinkode, og ingen banker vil komme og hente hverken dit betalingskort, dine kontanter eller smykker.
Så læg straks på, hvis du får sådanne opkald.
Der kan ikke advares nok mod denne kriminalitet, og Sydbank appellerer til, at du som pårørende til ældre, fortæller om denne fare.
Skulle de være udsat eller bange for, at der er overført penge fra deres konti, de ikke kender til, så skal de straks ringe til banken og få spærret kontoen eller kortet og til Politiet på 114 for at anmelde det.