Efter 11 år som selvstændig måtte Jacob Jensen, ejer af webshoppen Capida i Hjørring, onsdag kaste håndklædet i ringen. Med en konkursbegæring og en afskedigelse af alle medarbejdere blev det enden på en forretning, der for få år siden var en succes.
"Vi har gjort en masse for at finde besparelser, men det var bare ikke nok," siger han til Retailnews.
Capida, der solgte alt fra mobiltilbehør til støvsugere, oplevede en markant nedgang i salget, selv efter at have skåret omkostningerne ned. Husleje, personale og markedsføring blev justeret, men udfordringen viste sig at være langt større: Konkurrencen fra den kinesiske onlinegigant Temu.
Temus dominans presser danske webshops
Temu, der på få år er blevet en af de mest besøgte netbutikker i Danmark, har med sine enorme marketingbudgetter sat markedsføringspriserne under pres.
"De køber stort set alle søgeord, hvilket betyder, at markedet for onlineannoncering er blevet 20-30 procent dyrere," forklarer Niels Ralund, e-handelsdirektør hos Dansk Erhverv.
For Capida betød det en månedlig markedsføringsudgift på 600.000 kroner – uden den ønskede effekt. Salget faldt med 25 procent, mens konkurrencen om synlighed steg drastisk.
Køb dine læsebriller i en dansk butik
Produkt
Navn
Pris
Forhandler




Flere danske virksomheder mærker presset
Capida er ikke den eneste forretning, der har mærket Temus fremmarch.
"Temu smadrede vores reklamebudgetter fuldstændigt. Pludselig skulle vi betale fire gange så meget per klik," fortæller Mads Thorhauge, ejer af tøjbutikken Mathstore i Støvring, som nu har droppet betalt annoncering og i stedet satser på nyhedsbreve og sociale medier.
EU ønsker strammere regulering
Temus forretningsmodel giver dem en fordel i forhold til europæiske konkurrenter. Virksomheden hævder at være en platform, ikke en direkte sælger, og undgår dermed reguleringer, som gælder for traditionelle butikker.
"De udnytter huller i lovgivningen, fordi de præsenterer sig som en formidler mellem forbrugere og kinesiske fabrikker," forklarer Betina Schiønning, chefkonsulent i Dansk Erhverv.
Samtidig viser en undersøgelse fra Sikkerhedsstyrelsen, at 90 procent af tilfældigt udvalgte Temu-produkter ikke lever op til EU’s sikkerhedsstandarder, og flere af dem anses for at være decideret farlige.
EU arbejder nu på en løsning, der kan tvinge markedspladser som Temu til at påtage sig et større ansvar for de varer, der sælges på deres platforme – blandt andet ved at pålægge dem afgifter på alle solgte produkter.
Et farvel til e-handel
For Jacob Jensen er konkursen en hård, men nødvendig afslutning.
"Vi har kæmpet i lang tid. Nu er der kommet en afklaring," siger han.
Han har ingen planer om at starte en ny webshop – konkurrencen er for hård.