Det er nok ikke gået manges næse forbi, at bankerne i de seneste regnskabsperioder har tjent svimlende mange penge.
Samtidig er der heller ikke nogen tvivl om, at rigtig mange danskere kæmper med økonomien i privaten.
Men hvordan er kundernes tilfredshed med bankerne i en tid, hvor de tjener penge som aldrig før?
Det har Epsi Rating, der laver undersøgelser, netop udgivet en rapport om.
Her skal kunderne vurdere bankerne på ESG-dagsordenen, som omhandler at have en ansvarlig tilgang til ledelse og økonomi, Social ansvarlighed og Bidrag til den grønne omstilling.
Og det er trist læsning for Danmarks største bank, Danske Bank.
Danske Bank ligger nemlig helt i bund på alle tre parametre.
Environment (E) vindes af Nykredit Bank, der af kunderne vurderes som længst fremme på den grønne dagsorden.
Social (S) vindes af Sparekassen Kronjylland, der af kunderne vurderes som bedst til at levere på den sociale ansvarlighed, herunder også bidrag til kundernes nærmiljø.
Government (G) stiller skarpt på, om kunderne vurderer, at deres pengeinstitut har en ansvarlig tilgang til ledelse og økonomi. Her vinder Sparekassen Kronjylland, der bl.a. også vinder højeste vurdering af tillid til egen bank.
(På billederne herunder kan du se, hvilke banker der scorer bedst på de tre parametre.)
Foto: Epsi
Foto: Epsi
Foto: Epsi