Flybranchen står over for store udfordringer med stigende omkostninger til brændstof, hård konkurrence og høje afgifter.
Især blandt lavprisflyselskaberne, som ofte har en lille profitmargin i forvejen, skaber dette en vanskelig situation, hvor flere må kæmpe for at holde sig i luften.
Nu har en dansk konkurs i branchen set dagens lys.
Det Herlev-baserede flyselskab Pas Aviation må dreje nøglen om. Konkursen kommer som en overraskelse for mange, da selskabet for nylig søgte nye medarbejdere, hvilket tydede på optimisme og vækst.
Ifølge CVR-registret er Pas Aviation officielt erklæret konkurs. Det har især ramt selskabets ansatte, som primært bestod af piloter og kabinepersonale, der arbejdede for luftfartsselskabet XFly.
"Vi har cirka 100 medlemmer, der er påvirket af Pas Aviations konkurs. Vores førsteprioritet er, at de kommer så smidigt igennem konkursprocessen som overhovedet muligt," udtaler Thilde Waast, formand for Flyvebranchens Personale Union (FPU), til Fagbladet Luftfart.
Baggrunden for Pas Aviations kollaps skal findes i XFly's konkurs tidligere på måneden. XFly, der var ejet af den estiske stat, har siden 2023 været genstand for privatiseringsforsøg, men forgæves.
Den 18. november brød de sidste forhandlinger sammen, og konkursen var en realitet. For Pas Aviation, som var tæt knyttet til XFly, blev konsekvenserne mærkbare.
De berørte medarbejdere er allerede blevet fritstillet, hvilket betyder, at de har mulighed for at søge nye job. Samtidig sikrer Lønmodtagernes Garantifond, at de ansatte kan få udbetalt deres tilgodehavende løn, skriver Sjællandske Nyheder.