Trods udfasningsplaner: Netto, Meny, 365discount m.fl. bruger stadig turbokyllinger som trækplaster

Af: Thea Andersen

|

06/12/2023

Nyheder
Foto: Google Maps (Risskov, Midtjylland)
Foto: Google Maps (Risskov, Midtjylland)
Den hurtigt voksende kyllingerace Ross 308 bør ikke være i supermarkedernes tilbudsaviser, når detailhandlen har erkendt, at den er bunden af dårlig dyrevelfærd. Det mener Dyrenes Beskyttelse.

Mest læste i dag

Danpo, Danmarks største kyllingeproducent, dropper stor satsning på langsomt voksende kyllinger med bedre dyrevelfærd med henvisning til forbrugeradfærd. Men supermarkederne bærer også en del af skylden, lyder det fra Dyrenes Beskyttelse.

For selvom detailkæderne alle har meldt ud, at den hurtigt voksende kyllingehybrid Ross 308 skal ud af butikkerne på sigt, så er den stadig et trækplaster i mange tilbudsaviser. Og selvom et farvel til turbokyllingen kun er et løft af det absolutte bundniveau for industrikyllingernes liv, så falder annoncerne Dyrenes Beskyttelse for brystet.

"Det er trist at se, hvordan dele af detailhandlen stadig anvender den allerdårligste dyrevelfærd i markedsføringen – muligvis med markedsføringsbidrag fra producenterne. Der burde være fokus på at markedsføre de fritgående og økologiske kyllinger," siger Britta Riis, direktør for Dyrenes Beskyttelse.

Slagtekyllingeracen Ross 308 er avlet til at vokse meget hurtigt, på meget kort tid. Den er lige så effektiv som en maskine, og den kan vokse fra 50 gram til hele 2 kilogram på kun 33 dage.

Den ekstremt hurtige vækst gør, at kyllingens organer og ben ikke kan følge med vægten. Derfor lider rigtig mange kyllinger i den intensive produktion, skriver Dyrenes Beskyttelse i en pressemeddelelse.

"Det går for langsomt med at få turbokyllingen ud af supermarkederne, og når detailhandlen på dagligvaremarkedet herhjemme har erkendt de dårlige livsbetingelser bag produkterne, så er det uetisk at blive ved med at markedsføre det billige kyllingekød. Dyrene betaler prisen," siger Britta Riis.

Overordnet bør forbrugerne huske, at kyllingevelfærd ikke kun handler om turbo eller ej. De lidt langsommere voksende kyllinger er stadig industrikyllinger opdrættet på præcis samme måde som turbokyllingerne.

”Et løft i kyllingevelfærden, der virkelig kan mærkes, handler om plads, adgang til det fri og mulighed for at udleve naturlig adfærd. Vælg derfor altid en økologisk kylling eller en kylling, som er anbefalet af Dyrenes Beskyttelse, hvis du skal have kylling. Så gør du nemlig selv en stor forskel,” siger Britta Riis.

Som forbruger skal man holde tungen lige i munden for at forstå de enkelte detailkæders udmeldinger og planer for udfasning af turbokyllinger. Det viser Dyrenes Beskyttelses tjek af supermarkedernes planer og tilbudsaviser.

LIDL

Har smidt turbokyllingen i det faste, ferske sortiment for porten og er stoppet med at markedsføre turbokylling i det faste, ferske sortiment. Ferske turbokyllinger bruges ikke umiddelbart i tilbudsaviser. Kæden mangler dog en målsætning på udfasning af turbokylling på frost og pålæg.

REMA 1000

Har lavet en plan og har allerede i 2022 udfaset og stoppet markedsføring af turbokylling i fast, fersk sortiment. Ferske turbokyllinger bruges ikke umiddelbart i tilbudsaviser. Har også fokus på udfasning af turbokylling på frost og i bearbejdet form. Ambitionen er, at turbokylling som råvare og ingrediens er helt udfaset i alle produkter med udgangen af 2025.

SALLING GROUP (BILKA, NETTO OG FØTEX)

Siden 2022 har alle ferske kyllinger i det faste sortiment været langsommere voksende racer. Inden udgangen af 2025 vil hele det ferske sortiment inkl. spot og kampagnevarer være langsommere voksende racer. Markedsføringen af hurtigt voksende kyllinger skrues løbende ned i perioden frem mod 2025. Inden udgangen af 2026 vil kyllinger på frost i det faste sortiment være af langsommere voksende racer. Salling Group vil bidrage til at løfte dyrevelfærden i alle de kategorier, hvor kylling indgår som ingrediens, men der er ikke sat konkrete målsætninger for, hvornår det skal være sket.

COOP (KVICKLY, SUPERBRUGSEN OG IRMA OG 365DISCOUNT)

Har en plan om at udfase turbokyllinger i fast fersk sortiment senest i 2025, men siger også at det i sidste ende er forbrugerne, der bestemmer. Uvist hvornår markedsføringen af turbokylling præcist stopper, samt hvornår turbokyllinger er udfaset i frost og bearbejdede produkter.

NEMLIG.COM

Ved udgangen af 2023 er det slut med at sælge ferske turbokyllinger hos nemlig.com, men ind til da fortsætter markedsføringen. Og i 2024 og 2025 vil nemlig.com lave samme udfasning for henholdsvis frosne og forarbejdede produkter med kylling.

Samtidig skal mindst 25 procent af salget af kyllinger være mindst 2- hjertet.

DAGROFA

I kæderne Meny, Spar, Min Købmand og LetKøb skal den hurtigvoksende kylling Ross 308 ud af butikkerne med udgangen af 2024. Der er stadig turbokyllinger i tilbudsaviserne.

Mest læste

Derfor gik grevinde Alexandra fra prins Joachim Grevinde Alexandra har ikke før sat ord på, hvad der medførte, at hun og prins Joachim blev skilt i 2005. I en kinesisk tv-dokumentar, der handler om grevinde Alexandra, har hun for første gang løftet sløret for, hvorfor kærligheden ikke holdt.
Kvinde lægger 2 opvasketabs i vaskemaskinen - og se så magien ske Flere danskere har oplevet problemet, og det kan løses med denne simple metode.

Anbefalet til dig