Der har været en stigende grad af onlinefærden for både private og erhverv, og det er noget, der kan mærkes hos forsikringsselskabet Tryg.
Selvom, at internettet har utroligt mange fordele, ligger en sikkerhedstrussel også og lurer i mørket, og det er den, der har fået mange virksomheder til at reagere.
Udviklingen kommer i kølvandet på, at Center for Cybersikkerhed for en måned siden hævede trusselsniveauet for destruktive cyberangreb fra lav til middel.
Det skriver Ekstra Bladet.
Ifølge Hans Arnum, erhvervsdirektør i Tryg, er virksomheder i stigende grad bevidste om de nye digitale trusler:
"De fleste erhvervskunder er opmærksomme på de traditionelle risici som indbrud eller brand. Men risikoen for cyberangreb udgør en stigende del af virksomheders samlede risikobillede, og det er der flere og flere, der få øjnene op for. Vi ser i hvert fald ikke en vækst på 80 procent andre steder", lyder det fra ham.
Selvom det primært er store virksomheder, der tegner cyberforsikringer, er behovet også relevant for mindre virksomheder.
Hos Trygs erhvervskunder er det for eksempel kun syv procent af virksomhederne med op til ni ansatte, der har en cyberforsikring.
Hans Arnum pointerer, at digitaliseringen omfatter alle virksomheder i dag, uanset størrelse:
"Alle virksomheder i dag er jo digitale i ret stort omfang. Selv et hotel eller en frisør har jo kundekartoteker, bookingsystemer og faktureringssystemer, og de vil grundlæggende ikke kunne drive deres virksomhed, hvis ikke de systemer fungerer".
En cyberforsikring adskiller sig fra traditionelle forsikringsprodukter ved ikke kun at dække driftstab i tilfælde af et cyberangreb, men også ved at inkludere rådgivning og forebyggende foranstaltninger.
Det hjælper virksomhederne med at beskytte deres it-systemer mod hackerangreb og sikrer, at eventuelle angreb bliver minimeret hurtigt, så normal drift kan genoptages hurtigst muligt.