Tuborg melder ud: Nu er det slut

Nu ændres udtrykket på Tuborgs ikoniske pilsner.

Lige nu læser andre også

Siden 1995 har ‘Den Gyldne Dame’ prydet etiketten på Tuborgs pilsner, Guld Tuborg, der blev lanceret 100 år forinden i 1895. 

Den kvindelige silhuet får nu et nyt og mere moderne look, lyder det fra Tuborg i en pressemeddelelse. 

“Vi har gentænkt designet og efter nøje overvejelse fjernet serveringsbakken og i stedet givet hende en øl i hånden. Det har vi gjort, fordi vi ønsker at illustrere en moderne kvinde, der er med til festen på sine egne præmisser,” siger Michelle Lægdsgaard Larsen, Brand Manager Tuborg.

I 1930’erne introducerede Tuborg de såkaldte ”Tuborg-piger”, som i første omgang skulle appellere til datidens kvinder – og altså ikke mændene. I 1950’erne gjorde den fynske model Annette Strøyberg for alvor Tuborgs Guldpige berømt, både på reklamer og som papfigur opstillet i butikker over hele verden.

"Vi har gentænkt designet og efter nøje overvejelse fjernet serveringsbakken og i stedet givet hende en øl i hånden," lyder det fra Tuborg. Foto: Tuborg.

Helt naturligt 

I folkemunde blev øllen døbt ‘Den Gyldne Dame’, og i forbindelse med Guld Tuborgs 100-års jubilæum i 1995 var det nærliggende, at hun kom på etiketten.

“Den Gyldne Dame lever stadig, men fortællingen og designet havde brug for en modernisering. Det er helt naturligt, at Gulddamen følger med tiden, og det er ikke første gang, at vi justerer lidt på designet. Men vi gør det ikke uden stor respekt for brandets historie, som er både kendt og elsket i den danske befolkning,” siger Michelle Lægdsgaard Larsen.

Anbefalet til dig