I Danmark begår bilister dagligt en række fejl, som kan betyde noget for trafiksikkerheden og pengepungen.
OK har på deres hjemmeside sat en lup over, hvilke fem fejl, der bliver begået hver dag, og hvad man kan gøre for at imødekomme problemerne.
Kørsel i venstresporet på motorvejen
Mange bilister ser ud til at have misforstået det basale princip om at holde sig til højre på motorvejen, hvilket potentielt skaber farlige situationer ifølge en stikprøve, som Vejdirektoratet har lavet.
Ved at køre i venstre eller det midterste spor uden grund risikerer nogle ikke blot at generere andre trafikanter, men også at skabe risikofyldte situationer.
Derfor opfordres alle til at være opmærksomme på at benytte højre vognbane medmindre der overhales, hvilket ikke kun vil gøre trafikken mere flydende, men også øge trafiksikkerheden.
For sent blink ved vognbaneskift på motorvej
Selvom det i 2003 blev obligatorisk at blinke ved vognbaneskift, viser en undersøgelse, at mange danske bilister stadig undlader at gøre det rettidigt.
For at opnå ønsket effekt skal blinket aktiveres før man drejer på rettet, så andre trafikanter har tilstrækkelig tid til at opfatte intentionen bag vognbaneskiftet.
For tidlig sammenfletning
Den velmenende, men ofte for tidlige sammenfletning, kan faktisk forringe vejkapaciteten.
Det anbefales at vente med sammenfletningen til det sidste øjeblik, hvor bilerne kan flette sammen som en lynlås. Dette sikrer optimal udnyttelse af vejen samt en mere smidig trafikafvikling.
Fejl ved tankning
Fejl ved tankning forekommer ofte ved tankstationen, hvor nogle glemmer, hvilken side tankstudsen sidder på, eller endda fylder forkert brændstof på bilen.
Ifølge FDM begår omkring 20 danskere dagligt denne fejl, hvilket kan være en dyr fornøjelse. Det er afgørende at undlade at starte motoren og kontakte vejhjælp, hvis fejlen opdages.
For slap bremsning
En hård opbremsning kan få bremsepedalen til at vibrere, men ifølge FDM er det faktisk gavnligt for bilens bremsesystem.
Kraftige opbremsninger holder bremserne fri for støv og rust, hvilket forlænger deres levetid. Det er dog vigtigt at udøve denne praksis uden biler bag sig.