Ferier er for mange en tid til afslapning, nærvær og en pause fra hverdagens stress, men for familien Solbakken Andreassen blev drømmerejsen til Kreta alt andet end afslappende.
Familien fra norske Fredrikstad havde glædet sig til endnu en tur til Kreta efter en vellykket rejse året forinden.
Fly og hotel var booket gennem rejsebureauet Mixx Travel, men allerede i Oslo Lufthavn begyndte problemerne.
Det fortæller Andrea Solbakken til norske TV 2.
Flyet med Norwegian blev uden varsel aflyst kort før afgang. "Skuffelsen i børnenes øjne, det var smertefuldt," fortæller hun.
Familien blev indkvarteret på et nærliggende hotel, men manglende information og en lukket restaurant gjorde aftenen kaotisk.
Næste dag gik familien i gang med at finde en ny rejseplan.
De købte nye billetter, som førte dem ad en længere rute gennem både Istanbul og Athen. Forsinkelser og tekniske problemer fortsatte dog med at spænde ben, for endnu et fly blev aflyst, denne gang fra den tyrkiske storby.
Familien fik dog god hjælp af skranke-personalet hos Turkish Airlines, der mødte familien med stort overskud og kunne sende dem på et fly til Athen kort efter, så familien efter utallige timers venten kunne komme til Kreta – uden bagage og med tre mistede feriedage.
Refusion førte til et større tovtrækkeri
Tilbage i Norge har familien kæmpet for at få refunderet de ekstra udgifter.
Norwegian og Mixx Travel har hver især peget på hinanden, hvilket har efterladt familien som kastebold mellem selskaberne.
Piben får dog en anden lyd, da TV 2, som er et af Norges største medier, forhørte sig om sagen.
"Vi har fuld forståelse for, at dette var en meget uheldig start på familiens længe ventede ferie, og vi beklager dybt," lyder det i en fælles udmelding fra Mixx Travel og Norwegian. Begge parter lover nu at dække familiens udgifter fuldt ud og forbedre deres rutiner.
For familien Solbakken Andreassen er lettelsen stor. Andrea Solbakken afslutter: "Nu ser det ud til, at de er ved at rydde op, og det er meget godt."