Mange danskere har en forkærlighed for bland-selv-slikket, der pryder hylderne i Bilka, Rema 1000 og de andre danske supermarkeder.
En lignende begejstring har taget New York med storm, hvor skandinavisk slik er blevet en overraskende trend blandt amerikanerne, der gerne står i lange køer for at få fingrene i en pose.
Svenske Linn Wolmebrandt er butikschef i bland-selv-slik butikken BonBon på Upper East Side i New York, og hun har bemærket, hvordan interessen pludselig steg eksplosivt.
"Vi er meget overraskede. Det kom ud af ingenting, og så pludselig tog det fuldstændig fart," fortæller hun til Nettavisen.
Butikken, der åbnede i 2017, oplevede først for alvor en kundeeksplosion tidligere i år, da videoer om "svensk slik" gik viralt på TikTok. Salget gik fra et par hundrede bestillinger om ugen til over tusind.
Særligt populære er de små stykker slik fra Bubs, der blandt andet producerer Djungelvrål og Hindbær & Lakrids Kranier.
Amerikanerne er villige til at betale en høj pris for skandinavisk slik, hvor prisen i BonBon ligger på omkring 200 kroner pr. kilo. Det svarer til 20 kroner pr. hundrede gram, som typisk vil koste under 10 kroner i Danmark.
For mange kunder er kvaliteten dog afgørende.
"Det er bedre kvalitet end det slik, vi får i USA," udtaler Gianna Pierracci, der har rejst fra Virginia for at besøge butikken. Forbrugernes begejstring peger på, at den skandinaviske slikbølge i New York ikke bare er en forbigående trend, men et fænomen med potentiale til at bide sig fast i det amerikanske marked.