Forældrene til en skoleelev har besluttet at hive hans skole i retten.
Årsagen? Deres søn snød ved hjælp af AI.
Det tror forældrene, Jennifer og Dale Harris, bare ikke om deres søn.
De hævder nemlig over for WCVB, at deres søn udelukkende brugte AI til at hjælpe med researchdelen i forbindelse med en historieopgave, men ikke til at skrive selve opgaven.
"De fortalte os, at vores søn snød i forbindelse med en af hans opgaver, men det var ikke det, der skete," udtaler Jennifer Harris til WCVB.
Da skolen fandt ud af, at han havde brugt AI, fik han tildelt en eftersidning samt en ikke-bestået karakter. Og det er især sidstnævnte, som familien vægter højest.
Det fremgår nemlig af søgsmålet, at deres søn vil lide "uoprettelig skade" som følge af hændelsen, idet han har søgt ind på "elitecolleges og -universiteter på grund af sit høje niveau af akademiske og personlige præstationer".
I søgsmålet beskylder de skolen for en manglende klarhed dens regler om brug af kunstig intelligens og siger, at skolens håndbog ikke har nogen "etablerede regler, politikker eller procedurer for ikke bare brugen af kunstig intelligens, men hvad administratorer, lærere eller elever skal gøre, når de støder på brugen af den".
I en kopi af skolens håndbog, som ABC News har gennemgået, står der, at "uautoriseret brug af teknologi, herunder kunstig intelligens" kan blive betragtet som snyd eller plagiat, men den går ikke i detaljer med, hvordan den må - eller ikke må - bruges.
Håndbogen definerer plagiat som "uautoriseret brug eller tæt efterligning af en anden forfatters sprog og tanker, herunder kunstig intelligens, og præsentation af dette som ens eget arbejde".
En lærer, der opdager tilfælde af snyd, skal ifølge håndbogen "registrere en ikke-bestået karakter for den pågældende opgave for hver af de involverede elever" samt informere elevens forældre.
Jennifer Harris opfordrede skolen til at præcisere deres regler omkring brugen af AI.
"Jeg vil også gerne have, at de indfører en AI-politik, der giver mening - som lærerne forstår, og som de så kan formidle til eleverne," sagde hun.
Søgsmålet indeholder videre også en opfordring til, at skoleadministratorer "gennemgår træning i brugen og implementeringen af kunstig intelligens i klasseværelset, skolerne og uddannelsesmiljøet af en behørigt kvalificeret tredjepart, der ikke er ansat af distriktet.«
I en udtalelse til ABC News afviste en talsmand for skoledistriktet at kommentere sagen.